Sisbrick

L'ICITECF-UPV patenta un nou dispositiu, amb forma de rajola, que millora la resposta dels edificis davant de moviments sísmics

[ 23/11/2015 ]
Sisbrick

Un equip d'investigadors de l'Institut de Ciència i Tecnologia del Formigó de la Universitat Politècnica de València (ICITECF-UPV) ha dissenyat Sisbrick, un nou dispositiu -amb forma de rajola- que permet millorar la resposta dels edificis davant moviments sísmics.

A partir d'una determinada combinació de materials, Sisbrick permet un comportament dual. D'una banda, és capaç d'absorbir els moviments horitzontals provocats pel sisme. A més, suporta les càrregues verticals que actuen sobre l'estructura dels edificis.

La forma que té de rajola convencional facilita col·locar-lo

A més, cal afegir que, pel fet de tenir forma de rajola convencional, pot ser col·locat sense problema usant les tècniques tradicionals de construcció d'envans, sense operacions ni productes addicionals.

Patentat per la UPV, Sisbrick està format per una matriu amb una formulació especial que li confereix propietats per a aconseguir l'aïllament sísmic buscat. A això contribueixen, al seu torn, els elements inserits en la matriu, que el doten de propietats millorades per al comportament fora del plànol.

Els actuals càlculs sísmics mesuren l'estructura dels edificis, però no els possibles envans interns

Francisco Javier Pallarés, investigador de l'ICITECF-UPV, explica que, en el mercat actual, ja hi ha tècniques constructives i rajoles que, per la seua forma, permeten unir millor les peces entre si, cosa que podria redundar finalment en construccions més resistents davant de terratrèmols.

No obstant això, ja que un envà de rajola pot existir o no dins d'un habitatge segons les necessitats dels inquilins, i que la presència d'envans és un element que condiciona en gran manera el comportament d'un edifici sota l'acció d'un terratrèmol, la construcció d'envans més resistents no resol el vertader problema que hi ha darrere de nombrosos danys causats per terratrèmols: la diferència en el comportament d'un edifici entre el que es calcula i el que es construeix a causa dels envans.

"Avui, els càlculs sísmics que es fan en les oficines de projectes només tenen en compte l'estructura de l'edifici; i no consideren les particions malgrat la influència que tenen, més que notable i estudiada, en la resposta dinàmica d'un edifici quan es produeix un terratrèmol", apunta Pallarés.

La solució, aïllar els envans del comportament de la resta de l'estructura

Enfront d'aquesta situació, el nou dispositiu aïllador dissenyat per l'ICITECF-UPV està concebut a partir d'un plantejament diferent, ja que no persegueix augmentar la resistència dels envans -fet que condicionaria encara més el comportament de l'edifici davant els terratrèmols-, sinó que permet aïllar sísmicament els envans de la resta de l'estructura de l'edifici gràcies a la seua capacitat d'absorció de moviments.

Luis Pallarés, membre també de l'ICITECF-UPV, ho explica: "Actuarien com una barrera aïllant, evitant la transmissió de càrregues d'aquests elements de divisió a l'estructura. Així, no condicionarien de manera determinant la resposta sísmica de l'edifici".

Eficàcia provada en els laboratoris d'ICITECF-UPV

Segons les proves realitzades en els laboratoris de l'ICITECF-UPV, els tancaments construïts amb aquests dispositius presenten un comportament davant dels sismes més pròxim a l'inicialment calculat en la projecció d'un edifici, a més de permetre una gran capacitat d'absorció de moviments.

N'hi ha prou amb aplicar la nova rajola de manera reduïda, seguint esquemes de disposició determinats

Respecte a com aplicar-la en la pràctica, els investigadors de l'ICITECF-UPV indiquen que no caldria alçar els envans complets amb aquest nou tipus de rajola, sinó que n'hi hauria prou amb aplicar-la de manera reduïda seguint determinats esquemes de disposició.

"Els dispositius disposats així actuarien com un sistema de seguretat, que dificultaria la transmissió de forces entre l'estructura i els envans durant el moviment sísmic", conclou Francisco Javier Pallarés.

Notícia UPV TV

QS rànquings per matèries QS rànquings per matèries
L''Escola de Disseny' canvia de nom L''Escola de Disseny' canvia de nom
UPV-CLÍNIC UPV-CLÍNIC