Aeronaus no tripulades

La UPV crea ÍO FPV -el primer drone per a alta competició dissenyat i construït amb impressió en 3D a Espanya- i s'imposa en el torneig nacional

[ 20/05/2015 ]
Aeronaus no tripulades

El grup de recerca UAx de l'Institut de Disseny i Fabricació de la Universitat Politècnica de València (IDF-UPV), en col·laboració amb el pilot Alfonso Borja, ha dissenyat i construït amb impressió en 3D un nou model de drone (aeronau no tripulada) per a l'alta competició, ÍO FPV, el primer model de les seues característiques desenvolupat íntegrament amb tecnologia d'impressió en 3D al nostre país.

Fins avui, l'UAx (IDF-UPV) ha construït dues unitats del model, ambdues amb sis motors de 200 watts de potència cadascun, i poden assolir els 70 quilòmetres per hora. Estan fabricats amb ABS, un material que destaca per la gran resistència i facilitat de manipulació. El seu pes és d'uns 800 grams i l'envergadura d'uns 200 mm.

La fabricació additiva, una nova manera de concebre, dissenyar i desenvolupar nous productes

Els drones han sigut dissenyats i construïts a les instal·lacions del grup UAx (IDF-UPV), mitjançant un procés de fabricació additiva (FA) que ha permès optimar la geometria dels vehicles i aconseguir així el màxim rendiment, tant mecànic com aerodinàmic.

Juan Antonio García Manrique, coordinador de l'UAx (IDF-UPV), explica que "la FA consisteix en la fabricació de peces mitjançant l'addició de material, en lloc de l'ús dels processos d'injecció o d'arrancada d'encenall convencionals. Es tracta d'una tecnologia que ha canviat la nostra manera de fabricar, dissenyar i concebre nous productes".

Campió del I Open Nacional Multirrotor i FPV

Els bons resultats de l'ÍO FPV no s'han fet esperar. Així, fa a penes 10 dies, Alfonso Borja va guanyar amb un dels models de l'ÍO FPV el I Open Nacional Multirrotor i FPV, en la modalitat Unlimited.

La competició, que es va celebrar al Club Radiocontrol València, pertanyent al terme municipal de Xest (València), va reunir més de 50 pilots d'aeronaus no tripulades de tot Espanya.

El repte de controlar més de 1.000 watts de potència en poc espai

"La potència del drone en vol supera els 1.000 watts", explica García Manrique. "Controlar aquesta gran potència en poc espai i aconseguir un pilotatge estable va ser el principal repte tecnològic", conclou.

Ara, després de la victòria en el campionat nacional, l'ÍO FPV participarà en la competició internacional de drones que se celebrarà el pròxim mes de setembre a la fira ExpoDrónica de Saragossa.

Disseny de drones en les noves titulacions de la UPV

El professor García Manrique lidera el grup de recerca UAx (que té per objectiu el disseny i la fabricació d'aeronaus per a diferents aplicacions), i col·labora amb diversos grups de recerca en l'àmbit de la tecnologia de drones. A més, forma part de l'equip de professors del Diploma en Pilotatge de Sistemes d'Aeronaus Tripulats per Control Remot (RPAS n'és la sigla en anglès) de la UPV, que dirigeix el professor Israel Quintanilla.

Notícia en UPV TV

Comparte esta noticia o conecta con la UPV en medios sociales

Bookmark and Share

Cancerless Cancerless