Projecte TRADITOM

L'IBMCP (UPV-CSIC) lidera un projecte de vuit països europeus per a definir i revaloritzar les més de 1.200 varietats tradicionals de tomaca

[ 19/05/2015 ]
Projecte TRADITOM

L'Institut de Biologia Molecular i Cel·lular de Plantes (IBMCP) -centre mixt de la Universitat Politècnica de València (UPV) i el Consell Superior d'Investigacions Científiques (CSIC)- lidera un projecte europeu que té com a objectiu la definició i revalorització de les més de 1.200 varietats tradicionals de tomaca, així com la millora de la competitivitat d'aquestes en el mercat global.

TRADITOM, en què també participa l'Institut de Conservació i Millora de l'Agrodiversitat Valenciana (COMAV-UPV), aglutina un equip de científics pertanyents a 16 institucions de països diferents, té un finançament de 4,3 milions d'euros i es desenvoluparà durant els pròxims 3 anys sota la coordinació d'Antonio Granell, professor de recerca del CSIC.

Font de nutrients, vitamines i antioxidants

La tomaca és la segona planta més consumida a la Unió Europea i és una font de nutrients, vitamines i antioxidants en la dieta de molts dels seus habitants. Malgrat que es tracta d'un vegetal originari del continent americà, n'hi ha nombroses varietats desenvolupades pels agricultors europeus des que les primeres expedicions al Nou Món van portar les llavors de tomaca a Europa en el segle XVI.

Antonio Granell explica que "el cultiu de les varietats tradicionals de tomaca s'ha reduït en les últimes dècades per donar pas als cultius moderns, uniformes i d'alt rendiment. No obstant això, les varietats tradicionals s'associen sovint amb millors qualitats de sabor i, fins i tot, podrien resultar més adaptables a determinades condicions ambientals, i així proporcionar millor sabor i conservació que els que ofereixen les varietats comercials."

Per què són millors les varietats tradicionals?

L'objectiu del projecte és revaloritzar la diversitat genètica emmagatzemada en les varietats tradicionals de tomaca i augmentar-ne la resistència, a fi d'evitar que siguen reemplaçades totalment per les tècniques modernes de producció de cultius.

TRADITOM pretén generar una base científica al voltant de les varietats tradicionals de tomaca que explique, per exemple, per què són millors que els cultius moderns, i poder així transmetre aquest coneixement als agricultors que les conreen.

Un recurs genètic sense explotar i de vital preservació

"Creiem que les varietats tradicionals de tomaca representen un recurs genètic sense explotar", afirma Granell, "i que la seua preservació és d'importància màxima per a poder garantir una diversitat agrícola que assegure el futur de la seguretat alimentària i la salut, així com les noves demandes dels consumidors."

"El cultiu de les varietats tradicionals de tomaca també té impacte en l'economia local. No obstant això, actualment a penes disposem d'informació relativa a aquestes, sobre què s'estan conreant, la composició genètica o la qualitat", conclou Granell.

Investigadors, empreses i associacions de productors es donen les mans

El projecte planteja aplicar noves aproximacions genètiques combinades amb una caracterització exhaustiva de les propietats agronòmiques i funcionals a fi de definir les més de 1.200 varietats tradicionals de tomaca.

La influència de les pràctiques de cultiu en les característiques dels fruits produïts per les diferents varietats és també objecte d'estudi en TRADITOM, que té per a això la participació d'associacions de productors d'Espanya, Itàlia i Grècia.

La participació, al costat del CSIC i la UPV, de grups de recerca de la Universitat Miguel Hernández, la Fundació Miguel Agustí i la Universitat Politècnica de Catalunya, així com del sector productiu, representat per l'empresa de llavors Meridiem Seeds i per diverses associacions de productors, com ara l'Associació de Productors i Comercialitzadors de la Tomata de Penjar d'Alcalà de Xivert, la Unió Protectora del Perelló i les cooperatives Conca de la Tordera i Progrés Garbí, evidencien la importància del projecte al nostre país.

TRADITOM uneix així, en un esforç interdisciplinari, un conjunt d'associacions d'agricultors, empreses del sector dels cultius i institucions científiques, en un projecte conjunt que combina la recerca acadèmica amb el coneixement tradicional i l'estudi del mercat.

Notícia UPV TV

Comparte esta noticia o conecta con la UPV en medios sociales

Bookmark and Share

Projectes REMDE i DEBIO Projectes REMDE i DEBIO