Projecte Tweether

La UPV participa en un projecte europeu per a triplicar la velocitat de connexió sense fil a l'aire lliure que ofereix avui la tecnologia 4G

[ 04/02/2015 ]

La Universitat Politècnica de València (UPV), a través del Centre de Tecnologia Nanofotònica, participa com a sòcia del projecte Tweether, finançat per la Comissió Europea a través del programa Horizon 2020 i l'objectiu del qual és posar a disposició de tothom connexions sense fil a Internet d'alta velocitat a molt baix cost.

La meta és poder arribar a oferir velocitats de connexió sense fil a l'aire lliure de fins a 300 megabits/segon, és a dir, tres vegades més que el màxim assolible avui amb la tecnologia 4G. El projecte, iniciat a principis d'enguany, s'estendrà fins al 2017.

Gran qualitat d'emissió i recepció aprofitant un espectre no utilitzat avui dia

Amb la xarxa Tweether, la persona usuària tindrà major ample de banda, cobertura i capacitat que la que ofereixen les xarxes sense fil actuals, la qual cosa permetrà gaudir de serveis d'alt valor afegit (multimèdia, telemedicina, teleformació, etc.), i amb una gran qualitat, tant d'emissió com de recepció.

Per a aconseguir-ho, els socis d'aquest projecte, coordinat per la Universitat de Lancaster, tenen previst el desenvolupament d'un nou sistema de xarxa sense fil punt multipunt aprofitant un espectre no utilitzat actualment. La xarxa operarà en la regió de 90 GHz de la banda de les ones mil·limètriques.

Les ones mil·limètriques, solució a l'actual congestió de l'espectre disponible

Ruth Vilar, investigadora del Centre de Tecnologia Nanofotònica de la UPV, explica que "l'eclosió de l'ús de telèfons intel·ligents i tauletes, així com la demanda creixent de dades associades a serveis com la televisió d'alta definició (HDTV), les videoconferències o els jocs en línia, plantegen enormes desafiaments a causa de la congestió de l'espectre disponible i els límits de la tecnologia actual".

Davant d'aquesta situació, "les ones mil·limètriques, que es troben en l'espectre entre les microones i les ones de terahertzs, són l'única solució per a poder respondre a aquests desafiaments", indica la científica de la UPV.

Donarà servei des d'una estació a diverses àrees i reduirà la bretxa digital

D'altra banda, en tractar-se d'una xarxa de comunicació punt multipunt, Tweether donarà servei des d'una estació base a diverses àrees. "La conjunció de transmissions punt multipunt i el desenvolupament d'antenes, circuits integrats avançats i altres, en la banda de freqüències de 90 GHz, permetrà fer un pas avant per a universalitzar el desplegament de xarxes sense fil d'alta velocitat".

A més, prossegueix Vilar, "ajudarà també a reduir la bretxa digital, que provoca que milions d'usuaris a tot el món -fonamentalment de zones residencials, suburbanes o rurals on no es pot desplegar fibra òptica- no tinguen accés a Internet".

La UPV participarà en la definició, integració, desplegament i validació de la xarxa

El Centre de Tecnologia Nanofotònica de la UPV participarà en la definició de la xarxa, així com en la integració de tots els components (amplificadors, antenes i circuits). A més, acollirà a la finalització del projecte el desplegament i la validació de la nova xarxa sense fil Tweether.

Al seu torn, la investigació compta amb l'assessorament de Telecom Itàlia, Deutsche Telekom i Orange Lab, que ajudaran a identificar les necessitats del mercat per a -a partir d'aquestes- definir les especificacions finals de la xarxa.

Notícia UPV-TV

Comparte esta noticia o conecta con la UPV en medios sociales

Bookmark and Share

Projectes REMDE i DEBIO Projectes REMDE i DEBIO