Seguretat viària

El Grup de Recerca en Enginyeria de Carreteres (GREC) de la UPV fa un estudi a València per millorar la seguretat del carril bici

[ 23/09/2014 ]

El Grup de Recerca en Enginyeria de Carreteres de la Universitat Politècnica de València (GREC-UPV) ha portat a terme un estudi per determinar la influència de les característiques del carril bici en la seguretat viària dels ciclistes i conèixer, amb major detall, els criteris que cal tenir en compte per al disseny de noves vies d'aquesta mena.

Entre les conclusions, que es publicaran pròximament en la revista The Scientific World Journal, l'estudi destaca que, en els carrils bici amb una amplada inferior a 1,7 metres, les maniobres d'encreuament entre bicicletes que circulen en sentits oposats són conflictives.

Alfredo García, responsable de l'estudi i director del GREC-UPV, indica que, en aquests casos, "la separació entre les bicis és molt reduïda, especialment si a les vores del carril s'han disposat bardisses o tanques. En aquestes maniobres, fins al 35% dels ciclistes es veuen obligats a deixar de pedalar o fins i tot a frenar, cosa que no es produeix en carrils més amples o delimitats per elements de menor altura, com les vorades."

Sense elements de separació, el nombre de vianants que caminen pel carril bici es multiplica per sis

Per contra, el treball conclou que, si no es disposen elements de separació entre les voreres i els carrils bici, la freqüència amb la qual vianants i ciclistes entren en conflicte es duplica, i el nombre de vianants que caminen pel carril bici es multiplica per sis.

Antonio Ángel, un altre dels investigadors que han participat en el projecte, explica que "de tots els conflictes, el que presenta major freqüència és el vianant que travessa el carril de forma inesperada lluny d'un pas de vianants. A més, disposar aparcaments en línia de forma paral·lela al carril bici genera problemes per l'obertura de portes que envaeixen l'espai del ciclista."

Més de 10 hores de proves amb una bicicleta equipada amb GPS, quatre càmeres de vídeo, i mesuradors de velocitat i distància

Per a portar a terme l'estudi, els investigadors de la UPV van escollir sis carrils bici representatius de la ciutat de València, amb característiques geomètriques variades. Entre d'altres, l'estudi va analitzar alguns dels carrils bici amb major volum de trànsit, com ara els de l'avinguda dels Tarongers, la de Blasco Ibáñez o la del Port.

Els investigadors van recórrer els carrils bici amb una bicicleta equipada amb GPS, quatre càmeres de vídeo, i mesuradors de velocitat i distància, de manera que les càmeres de vídeo enregistraven tot el que ocorria a l'entorn de la bicicleta.

Durant l'experiment, el ciclista enregistrava mitjançant un altre dispositiu l'ocurrència de conflictes i en valorava la gravetat de forma subjectiva. A més, en el cas d'encreuaments amb bicicletes en sentit oposat, es va mesurar la separació entre ambdues bicicletes i la velocitat relativa. Segons destaca Carlos Llorca (GREC-UPV), és la primera vegada que es mesura la velocitat amb la qual s'encreuen les bicicletes.

La bicicleta instrumentalitzada va circular a velocitats normals sense que la seua presència fóra advertida durant més de 10 hores, la qual cosa ha permès estudiar més de 300 encreuaments entre bicicletes i més de 600 conflictes entre aquests vehicles i altres usuaris.

El 71% dels conflictes per a la bicicleta, causats per vianants

Finalment, Alfredo García afirma que "aquest és un dels primers estudis basats en observacions reals des d'una bicicleta que s'han fet a Espanya, i el primer que s'ha fet en carrils bici separats del trànsit motoritzat. Entre les conclusions, destaca que el 71% dels conflictes són causats per vianants, mentre que els vehicles de motor participen en el 18% d'aquests."

Notícia UPV TV

Comparte esta noticia o conecta con la UPV en medios sociales

Bookmark and Share

QS rànquings per matèries QS rànquings per matèries