Enginyeria espacial

Dos equips d'alumnes de la UPV, finalistes del Space Apps Challenge de la NASA, en les categories de Millor Concepte de Missió i Decisió del Públic

Dos projectes d'alumnes de la Universitat Politècnica de València (UPV), Space Helmet (casc espacial), de Joan Carles Sebastià i Francisco Presencia Fandós, i Green Mars (Mart verd), de Janus Frackowiak, Damià Poquet, Joan Bono i David Riff, han sigut seleccionats entre els 20 finalistes de l'International Space Apps Challenge (Desafiament Internacional d'Aplicacions Espacials) de la NASA (National Aeronautics and Space Administration; Administració Nacional de l'Aeronàutica i l'Espai dels Estats Units d'Amèrica) en les categories de Decisió del Públic i Millor Concepte de Missió, respectivament.

Guanyadors del Premi al Millor Projecte en la competició local a València en les seues respectives categories, tots dos equips han accedit a la fase mundial, en la qual competeixen amb els guanyadors d'aproximadament un centenar de ciutats de tot el planeta.

Space Helmet: connectat mitjançant un Arduino i amb tecnologia HUD

Tal com expliquen els creadors, el projecte Space Helmet consisteix en un "casc connectat amb sensors del vestit espacial mitjançant un Arduino (sistema de maquinari lliure, creat a partir d'una placa amb un microcontrolador i un entorn de desenvolupament, dissenyat per a facilitar l'ús de l'electrònica en projectes multidisciplinaris) que inclou càmeres 3D per a interactuar amb l'entorn utilitzant el nostre programari".

"A més", prossegueixen, "usem tecnologia HUD (Heads-Up Display, visualització cap a dalt, terme informàtic aplicat principalment en el món dels videojocs que fa referència a la informació que, de manera constant i generalment a través d'icones i nombres, es mostra de manera contínua en la pantalla durant tota la partida) mitjançant el reflex de la pantalla del nostre telèfon intel·ligent sobre la visera, gràcies a la qual cosa podem comunicar-nos".

La votació, a través de Twitter

L'elecció de la persona guanyadora definitiva en aquesta categoria -en el tram decisiu de la qual Space Helmet és un dels set projectes europeus i l'únic espanyol dels 20 finalistes¿- es durà a terme per mitjà de les xarxes socials.

La votació, oberta fins a les 7.00 hores del pròxim dimarts 6 de maig (mitjanit del 5 al 6 de maig en l'horari de la costa est dels Estats Units), es realitza a través de Twitter. Els enllaços, tant als 20 projectes finalistes, com al vot al projecte Space Helmet, es troben disponibles a peu de pàgina.

Green Mars: un habitacle hexagonal amb plantes a les parets i diòxid de carboni comprimit

Per la seua banda, el projecte Green Mars, seleccionat directament pel jurat en la categoria de Millor Concepte de Missió i realitzat per dos alumnes de l'ETS d'Enginyeria de Telecomunicació, un de l'ETS d'Enginyeria Informàtica i un estudiant de Mecànica, consta de "un habitacle hexagonal central on residiria l'astronauta, amb sis hexàgons als costats".

"En tres d'aquests", tal com apunten els creadors, "es plantarien les plantes de ràpid creixement (espirulines, estèvia, etc.), mentre que en els altres tres "es plantaria un altre tipus de plantes (maduixes, bolets, etc.) d'un creixement més perllongat".

Les parets de l'habitacle serien "buides i transparents, amb diòxid de carboni comprimit, de manera que a la nit, a -150ºC, no deixarien eixir la radiació interior i evitarien la mort per congelació de l'astronauta. El creixement i desenvolupament de les plantes està automatitzat per mitjà de sensors i monitoritzat a l'interior de la casa per radiofreqüències. Així, doncs, l'astronauta només entraria a l'hivernacle a per les plantes".

Els guanyadors definitius, al maig

L'International Space Apps Challenge és un hackató de dos dies en el qual equips de tècnics, científics, dissenyadors, artistes, educadors, emprenedors, desenvolupadors i estudiants de tot el món col·laboren amb projectes públics i es comprometen a dissenyar solucions innovadores per a desafiaments globals.

Assolida la fase final d'aquest, ara ja només falta conèixer els guanyadors definitius de cadascuna de les sis categories, circumstància que es produirà durant el mes de maig.

Notícia UPV TV

Comparte esta noticia o conecta con la UPV en medios sociales

Bookmark and Share

QS rànquings per matèries QS rànquings per matèries