Indicador WEI

La UPV idea un nou mètode de càlcul per a mesurar setmanalment el nombre d'aturats a través d'econometria i intel·ligència artificial

La Universitat Politècnica de València (UPV), a través d'un equip d'investigadors del Grup d'Economia Internacional i Desenvolupament (GEID) i l'Institut d'Automàtica i Informàtica Industrial (ai2), ha ideat un nou mètode de càlcul que permet conèixer una estimació vàlida del nombre d'aturats setmanalment, avançant-se de manera significativa als sistemes tradicionals, que habitualment tarden mesos.

El mètode, que actua així com a indicador avançat de l'Enquesta de Població Activa (EPA), se centra en l'ús d'indicadors econòmics basats en la web (WEI). Així, estima el nombre d'aturats a partir de l'evolució del nombre de cerques en Internet de paraules clau, combinacions de termes relacionats amb l'activitat econòmica i la desocupació - "com es cobra l'atur", "cercar treball", "subsidi de desocupació", etc.

Anàlisi de rastres de cerques a través d'Internet

Tal com indica Josep Doménech, investigador del GEID, "cada vegada és més freqüent la cerca de noves oportunitats laborals a través d'Internet, per això han prosperat nombrosos portals orientats a aquesta finalitat. Al seu torn, les persones que es queden aturades van a la xarxa per a recaptar informació sobre com iniciar els tràmits per a accedir al subsidi per desocupació. Aquestes cerques deixen un rastre que és possible analitzar i utilitzar per a obtenir un indicador del nivell de desocupació basat en la web".

Per a dur a terme l'estudi, es tenen en compte variables diferents, i en diversos graus de rellevància. "No hi ha una paraula única que reflectisca la desocupació total, sinó que és una combinació de paraules amb importàncies diferents", prossegueix Doménech. "A més, cal tenir en compte en quin grau un augment de l'índex de cerques es trasllada a nombre d'aturats de l'EPA. Generalment no és 1 a 1, sinó que està al voltant de 20.000 persones per cada punt que augmenten els termes més estretament relacionats. Per a fer aquest ajust, usem tècniques economètriques (estadística aplicada a economia) i d'intel·ligència artificial".

Xifres molt similars a les que posteriorment ofereix l'EPA

Per a avaluar-ne la validesa, els investigadors de la UPV han comparat els resultats obtinguts pel nou mètode amb les xifres oficials de l'EPA, i en tots els casos les xifres són molt similars. Per exemple, en l'última publicació oficial, corresponent a l'últim trimestre de 2013 (l'EPA del primer trimestre de 2014 no es publicarà fins al pròxim dia 29), el nombre d'aturats va ser de 5.896.300, xifra molt aproximada a l'establida pel nou mètode de la UPV, que situava la xifra en els 5.902.600 aturats. Per a l'anterior -tercer trimestre de 2013- les xifres eren de 5.904.700 de l'EPA, pels 5.879.000 del mètode WEI de la UPV.

Múltiples avantatges: immediatesa, mesurador de comportaments i econòmic

Establint una comparativa amb els models tradicionals, Doménech assenyala que els indicadors econòmics basats en la web (WEI) presenten múltiples avantatges: "La seua disponibilitat és pràcticament immediata, enfront dels mesos que es pot tardar a obtenir indicadors per altres mètodes. A més, recullen el comportament d'una quantitat de persones que seria inabordable amb altres mètodes (per exemple, per mitjà d'enquestes) i són barats de generar, ja que tot el procés pot ser automatitzat".

El desenvolupament d'aquest mètode per part del GEID i l'Institut ai2 de la UPV està emmarcat dins de diversos projectes de recerca finançats per la Generalitat Valenciana i el Ministeri de Ciència i Innovació.

Notícia UPV TV

Comparte esta noticia o conecta con la UPV en medios sociales

Bookmark and Share

Projectes REMDE i DEBIO Projectes REMDE i DEBIO