El Grup d'Investigació en Enginyeria de Carreteres de la Universitat Politènica de València (GIEC-UPV) ha desenvolupat una tecnologia innovadora de presa contínua de dades GPS que ajudarà a millorar la catalogació de les vies i a prioritzar les actuacions de millora i redisseny d'aquestes, la qual cosa incidirà directament en la reducció de la sinistralitat de les carreteres.
L'estudi, publicat per la revista Accident Analysis and Prevention (prevenció i anàlisi d'accidents), ha estat realitzat a partir d'un exhaustiu treball amb dades de 33 vies de la Comunitat Valenciana, comparant el nombre de víctimes amb el comportament dels conductors, deduït pel mateix GIEC-UPV a través d'investigacions pròpies prèvies.
Per a això, ha dut a terme una extensa presa de dades mitjançant un innovador mètode de recol·lecció de dades GPS, que permet observar el comportament real dels conductors de forma contínua. Alfredo García, director del GIEC-UPV, apunta que els GPS "únicament proporcionen els valors de latitud, longitud i altitud dels vehicles sobre els quals s'han implantat. La velocitat i altres paràmetres són obtinguts per un programa específic desenvolupat pel nostre grup".
Això ha estat possible gràcies a una tecnologia innovadora, que contràriament al que succeïa fins ara de manera quasi exclusiva, permet una presa de dades contínua i no puntual. Abans, els investigadors havien d'intuir on es produïa la velocitat mínima en els revolts i la màxima en les rectes, per a realitzar els mesuraments.
Ara, amb la nova tecnologia desenvolupada pel GIEC-UPV, tal com explica un dels seus investigadors, Francisco Javier Camacho, "en els revolts hem demostrat que el mesurament en el centre, que és el que se solia fer, és estadísticament correcte. No obstant això, en les rectes, el coneixement anterior era molt pobre, per la qual cosa aquest estudi és molt important per a contribuir a millorar la seguretat vial".
Avaluació de la consistència del disseny geomètric
La metodologia es basa en l'avaluació del que es coneix com a consistència del disseny geomètric, concepte directament vinculat amb la sinistralitat vial i que es refereix al grau d'adequació entre el comportament de la carretera i el que el conductor espera d'aquesta.
Segons Alfredo García, el model de consistència pretén ser "un nombre" que, calculat per a cada tram de carretera amb característiques similars, permeta estimar el nombre d'accidents amb víctimes, en funció també del trànsit: "Això és de vital importància, ja que permet identificar si una carretera en servei té potencial de millora mitjançant un canvi en el disseny geomètric. A més, en la fase de planejament ajuda a l'enginyer a escollir entre diverses alternatives amb diferent resultat de sinistralitat, com també a millorar la solució aconseguida".
Notícies destacades