Seguretat vial

El GIEC-UPV desenvolupa una tecnologia innovadora que permetrà reduir la sinistralitat en les carreteres

El Grup d'Investigació en Enginyeria de Carreteres de la Universitat Politènica de València (GIEC-UPV) ha desenvolupat una tecnologia innovadora de presa contínua de dades GPS que ajudarà a millorar la catalogació de les vies i a prioritzar les actuacions de millora i redisseny d'aquestes, la qual cosa incidirà directament en la reducció de la sinistralitat de les carreteres.

L'estudi, publicat per la revista Accident Analysis and Prevention (prevenció i anàlisi d'accidents), ha estat realitzat a partir d'un exhaustiu treball amb dades de 33 vies de la Comunitat Valenciana, comparant el nombre de víctimes amb el comportament dels conductors, deduït pel mateix GIEC-UPV a través d'investigacions pròpies prèvies.

Per a això, ha dut a terme una extensa presa de dades mitjançant un innovador mètode de recol·lecció de dades GPS, que permet observar el comportament real dels conductors de forma contínua. Alfredo García, director del GIEC-UPV, apunta que els GPS "únicament proporcionen els valors de latitud, longitud i altitud dels vehicles sobre els quals s'han implantat. La velocitat i altres paràmetres són obtinguts per un programa específic desenvolupat pel nostre grup".

Això ha estat possible gràcies a una tecnologia innovadora, que contràriament al que succeïa fins ara de manera quasi exclusiva, permet una presa de dades contínua i no puntual. Abans, els investigadors havien d'intuir on es produïa la velocitat mínima en els revolts i la màxima en les rectes, per a realitzar els mesuraments.

Ara, amb la nova tecnologia desenvolupada pel GIEC-UPV, tal com explica un dels seus investigadors, Francisco Javier Camacho, "en els revolts hem demostrat que el mesurament en el centre, que és el que se solia fer, és estadísticament correcte. No obstant això, en les rectes, el coneixement anterior era molt pobre, per la qual cosa aquest estudi és molt important per a contribuir a millorar la seguretat vial".

Avaluació de la consistència del disseny geomètric

La metodologia es basa en l'avaluació del que es coneix com a consistència del disseny geomètric, concepte directament vinculat amb la sinistralitat vial i que es refereix al grau d'adequació entre el comportament de la carretera i el que el conductor espera d'aquesta.

Segons Alfredo García, el model de consistència pretén ser "un nombre" que, calculat per a cada tram de carretera amb característiques similars, permeta estimar el nombre d'accidents amb víctimes, en funció també del trànsit: "Això és de vital importància, ja que permet identificar si una carretera en servei té potencial de millora mitjançant un canvi en el disseny geomètric. A més, en la fase de planejament ajuda a l'enginyer a escollir entre diverses alternatives amb diferent resultat de sinistralitat, com també a millorar la solució aconseguida".

Comparte esta noticia o conecta con la UPV en medios sociales

Bookmark and Share

Projectes REMDE i DEBIO Projectes REMDE i DEBIO
La UPV demostra la usabilitat dels humans virtuals en el seu camí cap al reconeixement automàtic de símptomes depressius
"L'exili del 39 en el còmic. Vinyetes a la frontera" "L'exili del 39 en el còmic. Vinyetes a la frontera"
Obres gràfiques de creadors com Paco Roca, Manel Granell, Jordi Peidro o Ana Penyas, es converteixen en poderoses eines per a la transmissió de silenciades històries d'exili
Segons l'ONU, l'assetjament sexual en els espais públics és un problema quotidià al qual s'enfronten dones i xiquetes en tots els països del món
Nova edició del CHALLENGE STEAM en la UPV Nova edició del CHALLENGE STEAM en la UPV
La iniciativa pretén acostar a l'alumnat infantil i juvenil a l'apassionant món de la programació, la robòtica, la impressió 3D, etc.
Un any de rècord Un any de rècord
La UPV va ingressar 116 milions d'euros en 2023 gràcies a la seua activitat en I+D+I, la xifra més alta de la seua història
El Santuario i Torrecilla El Santuario i Torrecilla
La UPV porta l'electricitat a dos llogarets d'Hondures construint plantes solars fotovoltaiques i capacitant a la població local