El Departament de Conservació i Restauració de Béns Culturals, sota la direcció de la catedràtica Pilar Roig, ha sigut elegit per a dur a terme la restauració de les pintures murals i les escultures de la nau central de l'església de Sant Pere Màrtir i Sant Nicolau Bisbe.
L'encàrrec, que suposarà la millora de la conservació d'un dels béns de major interès artístic i cultural de la Comunitat Valenciana, és fruit de l'acord signat entre la Fundació Hortensia Herrero i l'Arquebisbatde València. Amb un pressupost proper al milió d'euros, les obres, d'una durada estimada de 20 mesos, començaran la primera setmana de gener.
Prèviament, es va realitzar un estudi que analitzava l'estat de conservació dels frescos i la resta de l'ornamentació de l'església. En aquest, els especialistes van reflectir "una preocupant deterioració en tot el conjunt". Les pintures, que daten del segle XVII, pateixen "un enfosquiment generalitzat de tota la superfície, amb part de la policromia alterada, zones blanquinoses i taques irregulars".
Una de les icones de la ciutat
L'església parroquial de Sant Pere Màrtir i Sant Nicolau Bisbe, situada al carrer dels Cavallers de València, és un dels temples més emblemàtics de la ciutat. Presenta una estructura gòtica del segle XV amb decoració barroca del segle XVII. L'edifici, que es va construir sobre una antiga mesquita musulmana, va ser declarat Monument Historicoartístic Nacional l'any 1981.
Al llarg de la seua història, l'església de Sant Nicolau ha estat objecte de diverses obres de restauració. Almenys, dos projectes estan documentats: el 1867 es va dur a terme la repintada dels frescos (no s'ha pogut determinar si va ser una actuació total o parcial) i el 1917 Josep Renau va realitzar una intervenció sobre les pintures.
Proposta d'intervenció
L'estudi proposa una intervenció centrada en quatre processos: la consolidació del suport i de l'estrat pictòric (segellament d'esquerdes i fissures, microancoratges, aplicació d'aglomerants.); les neteges (eliminació de pols, materials adherits, sals insolubles.); els tractaments de cassetons i la reintegració estètica (reconstrucció volumètrica en talles i àngels, reintegració cromàtica de cassetons en pintura i estucs.), i els treballs de suport (seguiment i control de la restauració).
Juntament amb el procés de restauració pictòrica, en el qual treballaran prop d'una trentena de persones de l'Institut Universitari de Restauració del Patrimoni de la UPV, es durà a terme l'enfortiment arquitectònic del temple en punts de les cobertes, l'estructura i determinades parts dels exteriors de l'església. Aquestes obres, dirigides per l'arquitecte Carlos Campos, seran a càrrec de l'empresa EMR (Estudio Métodos de la Restauración).
Ambdues actuacions suposen la segona fase d'una restauració general que va començar el 2012, quan es van rehabilitar les façanes neogòtica i de la Capella de la Comunió (d'estil barroc), i es van restaurar les vidrieres del temple.
Notícies destacades