Percepció dels aliments

Investigadors de la Universitat Politècnica de València, la Universitat d'Oxford i el King's College de Londres estudien com incideixen els factors externs en la nostra percepció dels aliments.

Factors externs com les propietats dels coberts i els plats amb els quals mengem habitualment poden arribar a influir en com percebem l'aliment i l'experiència amb el menjar en general. Aquesta és una de les conclusions de tres estudis realitzats per Betina Piqueras, investigadora de la Universitat Politècnica de València, juntament amb la Universitat d'Oxford i el King's College de Londres, que han sigut publicats recentment en el Journal of Sensory Studies i Food Quality and Preference.

Al primer estudi, els investigadors es van centrar en la dimensió qualitativa. Després de donar a tastar el mateix iogurt de vainilla amb una cullera de metall i una altra de plàstic amb acabat metàl·lic, els consumidors, sense saber que es tractava del mateix producte, van opinar que la mostra consumida amb la cullera de metall era de més qualitat i els va agradar més (a nivells estadísticament significatius).

En un segon estudi, dut a terme juntament amb investigadors de l'Institut de Materials de Londres (King's College), es va comprovar com diferents metalls afecten el sabor de diverses mostres de cremes. Per a realitzar-lo, es van utilitzar quatre culleres: una d'acer inoxidable, i altres tres banyades en or, zinc i coure, respectivament.

Es van donar a tastar als participants cinc cremes diferents -amarga, àcida, dolça, salada i neutra- amb cadascuna de les culleres, i se'ls va demanar que avaluaren el sabor bàsic de cada mostra. Després d'analitzar els resultats, els investigadors van descobrir que cada cullera afectava en major o menor mesura la percepció del sabor de cada crema, i algunes arribaven a incrementar la intensitat del sabor dominant.

Al tercer estudi, realitzat per la UPV i la Universitat d'Oxford, en col·laboració amb la Fundació Alicia (Barcelona), els investigadors van demostrar que el color del plat en què servim el menjar pot afectar-ne la percepció. Amb aquesta finalitat, es va servir la mateixa mousse de maduixa en plats negres i blancs.

Els consumidors havien d'avaluar la dolçor, la intensitat de sabor, la qualitat i el grat, sense saber que estaven tastant el mateix producte en plats diferents. Els resultats van demostrar que la mousse servida en plats blancs va ser percebuda significativament com més dolça, més intensa de sabor i va agradar més. D'aquesta manera, els investigadors van constatar que els consumidors perceben un mateix producte de manera diferent segons el color del plat.

• Notícia en UPV TV

Comparte esta noticia o conecta con la UPV en medios sociales

Bookmark and Share

Notícies destacades

Projectes REMDE i DEBIO Projectes REMDE i DEBIO
La UPV demostra la usabilitat dels humans virtuals en el seu camí cap al reconeixement automàtic de símptomes depressius
"L'exili del 39 en el còmic. Vinyetes a la frontera" "L'exili del 39 en el còmic. Vinyetes a la frontera"
Obres gràfiques de creadors com Paco Roca, Manel Granell, Jordi Peidro o Ana Penyas, es converteixen en poderoses eines per a la transmissió de silenciades històries d'exili
Segons l'ONU, l'assetjament sexual en els espais públics és un problema quotidià al qual s'enfronten dones i xiquetes en tots els països del món
Nova edició del CHALLENGE STEAM en la UPV Nova edició del CHALLENGE STEAM en la UPV
La iniciativa pretén acostar a l'alumnat infantil i juvenil a l'apassionant món de la programació, la robòtica, la impressió 3D, etc.
Un any de rècord Un any de rècord
La UPV va ingressar 116 milions d'euros en 2023 gràcies a la seua activitat en I+D+I, la xifra més alta de la seua història
El Santuario i Torrecilla El Santuario i Torrecilla
La UPV porta l'electricitat a dos llogarets d'Hondures construint plantes solars fotovoltaiques i capacitant a la població local