Aplicació de realitat mixta

La UPV i l'Hospital de Gandia desenvolupen una aplicació de realitat mixta que millora la precisió de l'implant de pròtesis de maluc

[ 03/11/2022 ]

Un equip de la Universitat Politècnica de València (UPV), que pertany a l'Institut ai2, i de l'Hospital Universitari Francesc de Borja de Gandia ha desenvolupat una aplicació de realitat mixta que ajuda el cirurgià a millorar la precisió de la intervenció de l'implant de pròtesis de maluc.

L'aplicació s'ha dissenyat per ser utilitzada amb les ulleres de realitat mixta HoloLens 2, a través de les quals el cirurgià, durant la pròpia intervenció al quiròfan, visualitza una guia virtual que l'ajuda a calcular el lloc exacte on col·locar la pròtesi.

El professor Damián Mifsut Miedes, Cap de Servei de Cirurgia Ortopèdica i Traumatologia de l'Hospital Francesc de Borja, explica que "un pas fonamental en la implantació d'una pròtesi de maluc és el fresat de l'acetàbul o la cavitat de la pelvis en què es recolzarà la pròtesi i la posterior impactació del component acetabular Aquesta cavitat té una inclinació i una anteversió determinades respecte al conjunt de la pelvis i, per tant, quan fresem l'os per poder col·locar després la pròtesi, ho hem de fer seguint aquests angles. Fins ara, aquest càlcul es fa d'una manera molt artesanal i basada en l'experiència de cada cirurgià. S'utilitzen unes varetes metàl·liques proporcionades juntament amb l'instrumental quirúrgic, que orienten només la impactació final de l'implant definitiu", concreta Mifsut.

L'aplicació permetrà que, col·locant-se les ulleres HoloLens 2, el cirurgià esculla els graus d'inclinació i anteversió necessaris, de forma visual, i amb possibilitat de fer un ajustament fi utilitzant els menús virtuals. A partir d'aquí, l'aplicació dibuixa un eix virtual que roman constant i visible per al cirurgià durant tota la intervenció a través de les HoloLens, de manera que quan el facultatiu es disposa a fresar l'acetàbul de la pelvis, sempre té present aquesta guia virtual.

D'altra banda, un cop acabat el fresat, a l'hora d'impactar la pròtesi a la cavitat de l'os, es pot col·locar també l'implant seguint el mateix eix visible, assegurant així que tindrà la inclinació i l'anteversió correctes.

L'aplicació ha estat desenvolupada pel grup de la investigadora de l'Institut ai2 i la catedràtica de la UPV, M. Carmen Juan, amb la participació de l'alumna del Màster Universitari en Intel·ligència Artificial, Reconeixement de Formes i Imatge Digital (ARFID), Cora Hidalgo Aliena. Aquests desenvolupaments formen part del seu TFM.

Millor vida útil de la pròtesi

L'aplicació permet que els cirurgians amb menys experiència comptin amb un instrument quirúrgic més de guiat al quiròfan, totalment fiable i eficient. Però, a més, segons Mifsut, "la precisió més gran en la intervenció evita luxacions, afluixaments i desgasts futurs de la pròtesi, en estar millor col·locada". Un altre dels seus avantatges és que, com que és un sistema virtual, no interfereix en l'esterilitat del camp quirúrgic, ja que no hi ha contacte físic amb el pacient.

Mª Carmen Juan, amb una llarga trajectòria en aplicacions de realitat mixta per a la salut, comenta que “l'aplicació, a més d'ajudar en les intervencions, es podria utilitzar per a aprenentatge i empreses fabricants de pròtesis podrien estar-hi interessades, ja que és un sistema que es pot adaptar a la implantació de qualsevol model de pròtesi de maluc. Les HoloLens 2 són un dispositiu ideal per a aquest entorn, ja que el cirurgià pot veure a través de les ulleres el món real i els elements superposats que ajudaran a tenir més informació durant la intervenció. El fet que les ulleres s'ajusten al camp de visió fa que no necessiteu aixecar la vista per mirar a una pantalla. Podeu interactuar in situ amb els menús de l'aplicació utilitzant gestos de les mans. A més, és molt fàcil aixecar el visor perquè el cirurgià surti de la realitat mixta i torni a veure només el món real”.

Estudi en pacients

Fins ara s'han dut a terme validacions en fantomes de la pelvis i els cadàvers. "Actualment estem esperant l'aprovació del Comitè d'Ètica de l'Hospital Francesc de Borja per iniciar un estudi comparatiu en pacients. En un grup s'utilitzaran les guies clàssiques de mesura de l'angulació i en un altre s'hi afegirà a més la solució de realitat mixta”.

A més, s'ha realitzat el registre de codi del desenvolupament, pioner al mercat.

Projectes REMDE i DEBIO Projectes REMDE i DEBIO
Un any de rècord Un any de rècord
El Santuario i Torrecilla El Santuario i Torrecilla