Combustible del futur

Experts, empreses i administració debaten a la UPV sobre les oportunitats i reptes de l'hidrogen verd

[ 13/10/2022 ]

La Ciutat Politècnica de la Innovació (CPI), parc científic de la Universitat Politècnica de València (UPV), va acollir dimecres passat, 5 d'octubre, la jornada ‘Descarbonització. Reptes i oportunitats en l'economia de l'hidrogen verd’, en la qual es va radiografiar el procés de descarbonització que travessa el sector industrial en la Comunitat Valenciana, i es van abordar diferents aspectes de l'aplicació de l'hidrogen verd (H2V) en la indústria.

L'hidrogen verd, conegut també com l'hidrogen renovable, és un combustible net que permet emmagatzemar i emprar energia procedent de fonts renovables. La seua tecnologia es basa en la generació d'hidrogen —un element universal, lleuger i molt reactiu— a través d'un procés químic conegut com electrolisis.

En la trobada, impulsada per Innotransfer, la plataforma d’innovació promoguda per la Xarxa de Parcs Científics Valencians, i amb el suport de l'Agència Valenciana de la Innovació (AVI), es va posar de manifest i es van compartir algunes de les accions que duen a terme els principals agents que intervenen en el procés de descarbonització -Administració, universitats i empreses-, alhora que es van traçar sinergies amb la finalitat d'avançar en aquest trànsit.

El vicerector d'Innovació i Transferència de la UPV, Salvador Coll, va defensar en primer lloc que el procés de descarbonització vindrà amb la combinació de múltiples aproximacions tecnològiques, complementàries entre si. I va afegir que l'hidrogen verd “serà imprescindible” en aquest procés.

Una afirmació que va compartir el catedràtic de Tecnologia Química de la UPV, Hermenegildo García Gómez, en considerar a l'hidrogen verd un vector d'energia fonamental en els pròxims anys “amb total seguretat”.

Segons el parer de García Gómez, dos dels principals reptes als quals s'enfronta aquest combustible són aconseguir-lo de manera més barata i que procedisca enterament d'energies verdes. “La preparació és crucial i ací se centra part del debat, però també hem de considerar les fases d'emmagatzematge, ja que és impossible liquar l'hidrogen verd, i l'ús que aconseguim donar-li a aquest combustible, posteriorment”, va assenyalar l'expert.

“Moment d'oportunitat”

Per part seua, la secretària autonòmica d'Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Consum de la Generalitat Valenciana, María Empar Martínez, va apuntar al “bon moment d'oportunitat” que existeix en relació a l'hidrogen verd, i va advocar per “accelerar” la transferència de coneixement en aquest camp des dels laboratoris, centres d'investigació i parcs científics cap a les empreses. “És una qüestió d'emergència energètica i posicionament de la Comunitat Valenciana”, va rematar.

Línies de projecte en marxa

En l'actualitat, l'hidrogen verd s'està implementant en algunes indústries mentre que, en paral·lel, es duen a terme diferents projectes de descarbonització en el sector de la indústria. A la Comunitat Valenciana, l'empresa energètica Iberdrola desenvolupa línies de projecte per a descarbonizar la refineria de BP del polígon Serrallo de Castelló, junt a d'altres iniciatives en el sector ceràmic, amb Porcelanosa, o en el del transport interurbà, en companyia de la firma Vectalia.

El delegat institucional d'Iberdrola a la Comunitat Valenciana, Iban Molina, va exposar algun dels plans de la seua companyia durant la jornada i va defensar l'estratègia de considerar l'hidrogen verd “la solució” per a aquells nínxols no ‘electrificables’. Al seu judici, “tot el ‘electrificable’ és més eficient perquè ja existeix la tecnologia renovable”.

A més, Molina va esbossar l'escenari futur pel que fa a l'aplicabilitat de l'hidrogen verd: “A curt termini, crec que el veurem en la indústria del refinament i fertilitzants, a mitjà, en transport pesat, i a llarg termini estic convençut que s'aplicarà en aviació i en transport marítim”.

Finalment, Juan Vicente Capella, director de la Ciutat Politècnica de la Innovació de la UPV, va destacar la importància d'acollir aquesta classe de trobades perquè, en la seua opinió, “el futur passa per iniciatives i tecnologies com la de l'hidrogen verd. Per això, la investigació i la universitat han d'estar alineats amb aquesta comesa”.

QS rànquings per matèries QS rànquings per matèries
L''Escola de Disseny' canvia de nom L''Escola de Disseny' canvia de nom
UPV-CLÍNIC UPV-CLÍNIC