Premi Prismes de Divulgació 2022

El projecte Dones de Ciència de la Universitat Politècnica de València i Las Naves, Premi Prismes de Divulgació 2022

[ 05/10/2022 ]

El projecte Dones de Ciència de la Universitat Politècnica de València (UPV) i el centre d'innovació Las Naves de l'Ajuntament de València ha estat guardonat amb un dels Premis Prismes Casa de les Ciències a la Divulgació 2022. En concret, ha estat distingit amb el Premi al Millor Projecte Singular “per visibilitzar científiques contemporànies en un projecte d'ampli abast que combina art i ciència amb la participació de la ciutadania”.

Els Prismes són els premis més prestigiosos del país en el camp de la divulgació i la cultura científica. Promoguts pels museus científics corunyesos (Ajuntament de la Corunya), el seu objectiu cada any és premiar la difusió de la cultura científica i també donar suport a professionals que treballen en aquest camp.

“Aquest premi és un gran reconeixement a tot l'equip de la nostra Universitat i de Las Naves que porta endavant aquest projecte. I un esperó per continuar treballant per aconseguir els objectius que ens plantegem amb aquest: contribuir a augmentar la visibilització de la dona científica, lluitar contra la bretxa de gènere en l'àmbit de les disciplines CTEAM (Ciència, Tecnologia, Enginyeria, Art i Matemàtiques) i fomentar vocacions científiques, amb un binomi amb tant de potencial com ho és el de l'art i la ciència”, destaca José E. Capilla, rector de la Universitat Politècnica de València.

Per part seua, Carlos Galiana, regidor d'Innovació de l'Ajuntament de València, assegura que “els bons projectes d'innovació que duem a terme a València tenen els seus fruits directes i ràpids amb la visibilització del paper de la dona en la ciència en moltíssims centres escolars i edificis de la ciutat, però ens alegren molt també per aquest tipus de fruits indirectes com els premis. Aquest reconeixement dels Premis Prismes és un orgull i demostra la gran feina que, juntament amb la UPV, estem fent des del febrer del 2019. Projectes així ens ajuden a construir una societat més justa i una ciutat més compartida”.

A més, en paraules de Luis Zurano, que va concebre el projecte, aquest premi suposa una satisfacció enorme, tant professional com personal. "La idea d'aquest projecte va nàixer contant “contes de bona nit per a xiquetes rebels” a la meva filla Alma i, a poc a poc, es va anar fent realitat, creixent amb la feina de tot l'equip, de totes les artistes que donen vida als murals... fins a rebre el major premi en divulgació científica del nostre país, un premi que és de totes les persones que estan convertint en realitat aquella idea de fa ja uns anys i que seguirà creixent també aquest curs.

Sobre Dones de Ciència

Promogut per la Universitat Politècnica de València (UPV), juntament amb el centre d'innovació Las Naves de l'Ajuntament de València, i amb el suport de la Fundació Espanyola per a la Ciència i la Tecnologia (FECYT) del Ministeri de Ciència i Innovació, el projecte Dones de Ciència està contribuint des de fa tres anys a visibilitzar i homenatjar grans dones de referència nacional i internacional en els seus respectius camps de recerca, a través de la mirada de grans dones també de la pintura mural.

Dones de Ciència és un projecte innovador compromès amb el paper fonamental de la dona investigadora, científica i artista. Va dirigit a tota mena de públics, però especialment a l'alumnat de primària, secundària i batxillerat.

El projecte va començar el febrer del 2019, amb un mural en homenatge a Margarita Salas. I avui en són ja 30 els que conformen un dels museus més grans a l'aire lliure de pintura mural urbana del país.

Cadascun dels murals homenatja i visibilitza destacades dones de ciència, referents en els seus respectius camps de recerca: Anna Lluch, Maria Blasco, Jane Goodall, Hipàtia d'Alexandria, Mae Jemison, Sofia Kovalevskaya, Katalin Karikó, Elena García Armada, Anna Veiga, María Cegarra, a més de la ja citada Margarita Salas… són només alguns dels noms de les dones que ja protagonitzen Dones de Ciència.

A més, tots els murals són obra de dones, referents igualment en el seu camp: la pintura mural. Entre altres noms, aquest projecte porta el segell de Julieta XLF, Lula Goce, Hyuro, Lidia Cao, GalletaMaría, CacheteJack o el Duo Medianeras.

I, juntament amb la pintura mural, Dones de Ciència incorpora una gran varietat de continguts que permeten descobrir aquestes dones a través de vídeos, webs, pòdcasts, jocs de cartes, rutes amb bici dinamitzades, una ruta de geocerca, puzles, codis QR, etc. D'aquesta manera, està donant vida a un projecte singular, que està configurant una ruta única al nostre país, visibilitzant dones pioneres que van trencar barreres i han sigut i són referents en els seus camps respectius.

Més premis

A més del premi de Dones de Ciència, el jurat dels Prismes 2022 ha atorgat set guardons més: en la categoria de Vídeo, ha rebut el premi la sèrie web d'humor Camino a Congreso, i en Nous Mitjans Yonki Books, d'Oihan Iturbide. El Millor Llibre Editat ha sigut Acoso, d'Àngela Bernardo, que aborda la realitat d'aquesta qüestió en l'àmbit científic. El Premi al Millor Article Periodístic ha sigut per a “Historia de un secuestro genético”, del periodista de l'Agència SINC Jesús Méndez, que explica com una mosca va guanyar habilitats a partir d'una planta. Mentrestant, el Millor Treball en Ràdio ha recaigut en La lupa sónica, un pòdcast de Maria Teresa Pérez i Xaviera Torres, que acosta la ciència a la joventut “amb estil innovador”. I el Prisma Especial del Jurat ha estat per a Enrique Pérez Montero, investigador de l'Institut d'Astrofísica d'Andalusia (del CSIC).

Cancerless Cancerless
Carreteras más seguras Carreteras más seguras
Reintroducción del gallipato Reintroducción del gallipato
Premi de la Ribera Premi de la Ribera