GO_INNOLAND, una alternativa contra l'abandó de terres i la despoblació rural

Un equip de la UPV impulsa un projecte d'innovació social per a la recuperació de parcel·les sota la fórmula cooperativa

[ 08/09/2021 ]

El Grup Operatiu GO_INNOLAND, de l'Associació Europea per a la Innovació per a la Sostenibilitat i la Productivitat Agrícola (AEI-AGRI) està assajant amb èxit noves fórmules per a la gestió de terres agrícoles com a alternativa a l'abandó i la despoblació rural. El seu treball facilita l'explotació de parcel·les agrícoles cedides a les cooperatives per al seu cultiu en comú.

La iniciativa ha sigut impulsada per un equip de la Universitat Politècnica de València (UPV) i la Fundació Cajamar. I hi participen també algunes cooperatives emblemàtiques, com ara la Rural Sant Vicent de Benaguasil i la Unió de Reus, les federacions de cooperatives agroalimentàries de la Comunitat Valenciana, Múrcia i Castella-la Manxa i Anecoop.

Actualment, segons dades del Ministeri d'Agricultura, Pesca i Alimentació, la superfície agrícola abandonada o en risc d'abandó abasta a Espanya més de 2 milions d'hectàrees. I aquest abandó, segons explica José María García Álvarez-Coque, catedràtic del Departament d'Economia i Ciències Socials de la UPV i director tècnic del projecte, està provocat per diverses causes: edats avançades dels propietaris, falta de relleu generacional i expectatives de baixa rendibilitat. A això se suma una causa estructural: el minifundisme extrem.

“Les conseqüències de la infrautilització de terres no són només productives, sinó també de caràcter ambiental, perquè les parcel·les abandonades comporten riscos sanitaris i, fins i tot, majors possibilitats d'incendi a les zones rurals”, afig José Mª García Álvarez-Coque.

Guia interactiva de bones pràctiques per a afrontar l'abandó de terres i el minifundisme

Per a afrontar el problema, el projecte GO_INNOLAND ha avaluat, amb la participació de més d'un centenar de cooperatives agràries de l'àrea mediterrània espanyola, diferents fórmules de cessió de parcel·les per al seu cultiu en comú. El projecte, sota la coordinació tècnica del Grup d'Economia Internacional i Desenvolupament de la UPV i la Fundació Cajamar, ha creat una catalitzadora d'iniciatives de gestió comuna com a fórmula innovadora.

“GO_INNOLAND ha desenvolupat una metodologia i un espai de bones pràctiques per a generar confiança entre propietaris, agricultors i empreses cooperatives; propiciar aquesta gestió comuna, i lluitar així contra l'abandó de les terres i la despoblació rural”, apunta Lorena Tudela, de la Fundació Cajamar.

La metodologia permet un diagnòstic previ d'una cooperativa que es planteja convertir-se en iniciativa de gestió en comú (IGC). La guia interactiva, amb enllaços a vídeos de casos, s'acaba de publicar, i en aquesta s'estableixen les etapes de diagnòstic, dinamització i selecció de parcel·les, necessàries per a completar amb èxit la millora estructural de l'agricultura.

“La gestió comuna de terres proposa oportunitats per a joves i trencar el cercle d'envelliment i despoblació. Les cooperatives constitueixen així una via alternativa a l'abandó o a la concentració de terres en poques mans”, conclou José Mª García Álvarez-Coque.

Projectes REMDE i DEBIO Projectes REMDE i DEBIO
Un any de rècord Un any de rècord
El Santuario i Torrecilla El Santuario i Torrecilla