Fundació Mainel

Luis Simó, graduat en Belles Arts per la UPV, guanya el Premi Nacional de Pintura d'aquesta institució. La seua obra 'Reminiscència I' cerca conscienciar sobre la crisi de la biodiversitat

[ 22/07/2021 ]

Acostar a la societat la fragilitat dels ecosistemes i la crisi del canvi climàtic. És la reivindicació que s'amaga en els colors que componen Reminiscència I, l'obra guanyadora del Premi Nacional de Pintura de la Fundació Mainel, que arriba a la vint-i-quatrena edició. L'autor, Luis Simó, és graduat en Belles Arts per la Universitat Politècnica de València i considera aquest reconeixement “un premi molt important i una ajuda enorme per a continuar la meua producció artística”.

Reminiscència I (video) és la primera d'una sèrie d'obres que s'engloben sota el títol Reminiscències, amb les quals, a més de difondre la crisi de la biodiversitat, Simó vol posar de manifest “la pintura que naix del record i la imaginació, i mostrar, d'una manera pròxima, la bellesa de la naturalesa desèrtica”.

Pintura que naix del record

La peça té una dimensió de 114 x 146 cm, i en aquesta, Simó ha utilitzat pintura acrílica i esprai sobre llenç. “Sempre intente amb els colors ser fidel a la figura natural, però com l'obra intenta posar de manifest la pintura que naix del record i de la imaginació, crec que els colors saturats funcionen molt bé amb aquesta mena d'obra”, explica el jove de 25 anys, nascut a Vielha (Lleida), que viu a València des dels 5 anys.

Aquest artista visual es considera “dins de la nova figuració i el moviment postmodernista”, i els seus referents artístics són: David Hockney, Jonas Wood, David Salle i Van Gogh, entre altres.

La UPV li va obrir nous horitzons de creació

Dels seus anys universitaris a la Facultat de Belles Arts de la UPV, agraeix l'obertura a “nous horitzons de creació i la formació en les tècniques que utilitze avui dia”. Es va emportar grans amics, dels quals segueix diàriament la trajectòria artística, i el record del personal docent “que m'ha ajudat molt a pintar com avui ho faig, com per exemple, Ximo Aldàs i Juan Canales”.

Actualment, els seus pinzells desenvolupen el projecte per a conscienciar sobre la crisi de biodiversitat a conseqüència del canvi climàtic en cadascun dels ecosistemes. La seua pintura representarà tots els ecosistemes terrestres (desert, tundra, selva i bosc) i aquàtics (costes i mar, i rius i llacs). Reminiscència I forma part del desert. Té previst produir 10 obres per ecosistema. Ha acabat ja les sèries del desert i de les costes i mar, i està centrat en la selva.

Projecte Cryptopunks

Luis Simó és un artista de la seua època, inquiet i vivaç, i fa uns mesos es va interessar per un nou vessant digital que ha adoptat l'art, els NFT, i va descobrir el projecte Cryptopunks dels desenvolupadors Larva Labs. “Vaig contactar amb els propietaris d'alguns cryptopunks a través del grup de missatgeria de l'aplicació Discord i els vaig oferir pintar en físic aquests productes digitals”. Així, ha pintat cryptopunks que han viatjat a diferents parts del món.

Vuit graduats i graduades de la UPV, amb distinció

L'any passat ja es va presentar al Premi Nacional de Pintura de la Fundació Mainell, i va aconseguir un esment d'honor amb l’obra Duel. En aquesta vint-i-quatrena edició, el jurat ha reconegut amb tres accèssits les obres de Marta Galindo García, Salvador Jiménez-Donaire i Pablo Mateo, i ha concedit set esments d'honor als artistes Gabi Gallego, Lucía Gutiérrez Vázquez, Adrián Jorques, Almudena Millán, Lucía Moya, Ángel Peris i María Tena Torres. Els noms en negreta són graduades i graduats en Belles Arts per la Universitat Politècnica de València.

El jurat encarregat de seleccionar les obres en aquesta edició ha estat format per: Amparela Benlliure, consultora d'art i agent cultural; Juan Canales, professor de Pintura de la Universitat Politècnica de València (UPV); Manuel Martínez Torán, professor de Disseny de la UPV; Amalio Vanaclocha, director de la galeria d'art Vangar, i Jorge Sebastián, professor d'Història de l'Art de la Universitat de València i president de la Fundació Mainel, que va actuar com a secretari.

Fundació Mainel

Des del 1998, el Premi Nacional de Pintura de la Fundació Mainel reconeix el treball d'artistes menors de 35 anys, amb l'objectiu d'encoratjar i impulsar la labor creativa de la joventut que comença a obrir-se pas en el món de l'art.

La Fundació Mainell va nàixer a la fi de 1990 com a iniciativa del matrimoni valencià José Rodrigo i Carmen Orts amb l'objectiu de fomentar una cultura i una solidaritat transformadores. Des dels seus inicis Mainell impulsa projectes de cooperació internacional, educació i cultura per a aconseguir la igualtat d'oportunitats de totes les persones, sense distinció.

Projectes REMDE i DEBIO Projectes REMDE i DEBIO
Un any de rècord Un any de rècord
El Santuario i Torrecilla El Santuario i Torrecilla