LocKeep, innovació contra la COVID-19

Estudiants de la UPV dissenyen un dispositiu que aïlla qualsevol habitació en minuts i evita el contagi de malalties

[ 27/05/2021 ]

Quatre estudiants del Grau en Enginyeria Aeroespacial de la Universitat Politècnica de València han dissenyat LocKeep, un dispositiu que permet aïllar qualsevol habitació en qüestió de minuts per a prevenir el contagi de malalties com la COVID-19.

Amb la seua invenció, els estudiants han aconseguit la segona posició en la final del certamen Accelerathon Espanya – Portugal, que s'emmarca en el programa Startup Europe Accelerathon.

Es tracta d'una posició excel·lent, més tenint en compte que eren l'únic equip integrat per estudiants i competien contra empreses europees. “Érem els més joves i les empreses que van arribar a la final eren potents. Ens sentim molt orgullosos del resultat”, afirmen els estudiants.

L'equip de LocKeep (enllaç a LinkedIn) està integrat per Alejandro Romero, José Vicente González, Rodrigo Gavier i José María Espinosa, que encara estan en tercer i quart de carrera. Ja tenien experiència en el desenvolupament de projectes extraacadèmics, especialment a través d’EUROAVIA, l'associació europea d'estudiants universitaris vinculada a l'aviació i l'espai amb seu en la UPV, de la qual tots són membres.

Flexibilitat del sistema

El seu disseny va sorgir com a resposta a les necessitats d'estricte confinament requerit per a evitar la propagació de la COVID-19, fins i tot al propi domicili, ja que els sistemes existents requereixen una complexa instal·lació, una elevada inversió econòmica i consumeixen molta energia.

Amb LocKeep, qualsevol habitació pot aïllar-se en minuts de forma fàcil i econòmica. L'habitació d'una casa, un hotel o una residència poden convertir-se en estances estanques fins i tot amb la porta oberta. A més, el dispositiu permet el contacte visual amb el/la pacient i el subministrament d'aliments o medicines.

“El dispositiu compta amb una estructura conformada per tubs d'alumini recoberta de tela de PVC, que crea una estada totalment segellada. Aquest volum estanc es despresuritza amb una bomba de buit instal·lada en un dels laterals. Gràcies a l'efecte de pressió negativa, segons el qual els gasos es mouen de majors a menors pressions, l'aire de fora pot entrar a l'habitació, però el de dins no pot eixir”, expliquen els estudiants.

En el vídeo de presentació en la final de l'Acelerathon pot veure's l'explicació completa.

Pròxims passos

Els estudiants van començar a treballar en el projecte en l'estiu del 2020, després de la primera ona de COVID – 19 i amb ell van quedar finalistes del certamen Startupv 2k20 organitzat per l'Institut Idees.

Ara estan desenvolupant el prototip i cercant inversors, amb l'objectiu de convertir la seua idea en una realitat empresarial, ja que l'aïllament que proporciona LocKeep també pot aplicar-se en altres malalties contagioses, com la tuberculosi. El sistema ha sigut validat per personal sanitari.

Acabar amb la pobresa infantil a Espanya augmentaria el PIB un 5'7% Acabar amb la pobresa infantil a Espanya augmentaria el PIB un 5'7%
La pobresa infantil a Espanya, a debat en unes jornades organitzades per la Càtedra d'Infància i Adolescència de la UPV, a Torrevella
QS rànquings per matèries QS rànquings per matèries
La UPV, reconeguda com a millor universitat d'Espanya per a estudiar tant Enginyeria Agroalimentària i Forestal com Art i Disseny