Dia Nacional del Celíac

Un equip de la UPV, en col·laboració amb el CIBER-BBN, la UV i el IIS La Fe, treballa en un nou sistema que permet la detecció ràpida i senzilla de gluten

[ 27/05/2021 ]

Prop de l'1% de la població mundial pateix la malaltia celíaca, un trastorn complex i autoimmune causat per la ingestió de gluten i per al qual no hi ha tractament més enllà de l’eliminació d’aquest de la dieta. A Espanya, cada 27 de maig es commemora el Dia Nacional del Celíac per a donar a conèixer la malaltia i donar visibilitat i suport a les persones celíaques.

La detecció del gluten es converteix en un element clau perquè els pacients celíacs puguen controlar la malaltia, com també per a la indústria alimentària, la regulació de la qual obliga a declarar la seua presència en els aliments. En aquesta línia, un equip investigador coordinat pel professor de la Universitat Politècnica de València (UPV) i director científic del CIBER de Bioenginyeria, Biomaterials i Nanomedicina (CIBER-BBN), Ramón Martínez Máñez, treballa en el desenvolupament de mètodes intel·ligents per a la detecció del gluten, a fi d’evitar la ingestió involuntària d'aquesta proteïna i col·laborar, així mateix, en la regulació i la lluita contra el frau en la indústria alimentària.

El treball publicat recentment en Analytica Chimica Acta presenta un nou sistema que permet la detecció ràpida del gluten a través d'un procés de senyalització simple. Tal com afirmen les autores i autors, podria ser la base per al desenvolupament de sistemes portàtils, ràpids, sensibles i d'ús senzill per al control del gluten en els aliments.

Validat ja en mostres reals de menjar

“El biosensor està compost per un film d'alúmina anòdica nanoporosa carregat amb un tint fluorescent i cobert amb un aptòmer (molècula d’ADN o ARN) que reconeix específicament la gliadina, que és la proteïna soluble del gluten”, explica M. Carmen Martínez Bisbal, professora de la Universitat de València (UV) i investigadora del CIBER-BBN i de l'Institut Interuniversitari d'Investigació en Reconeixement Molecular i Desenvolupament Tecnològic (IDM UPV-UV), i una de les autores del treball.

“En presència de gliadina, l’aptòmer es desplaça de la superfície del biosensor i dona com a resultat l'obertura dels porus i l'alliberament del colorant senyalitzador” afig Sara Santiago Felipe, investigadora de l'Institut d'Investigació Sanitària La Fe, del CIBER-BBN i de l’IDM UPV-UV, i també autora del treball.

El nou sensor ha sigut validat en mostres reals d'aliments; permet la detecció del gluten a través d'un procés simple de senyalització, amb un gran potencial per al seu ús en el control alimentari. “Hem constatat que presenta un límit de detecció de 100 µg kg-1 de gliadina, bona selectivitat i un temps de detecció de 60 minuts” explica Luis Pla, primer signant del treball i investigador del CIBER-BBN i de l’IDM UPV-UV.

“Els nostres resultats poden ser la base per a desenvolupar sistemes portàtils, senzills, ràpids i sensibles per a la detecció del gluten, que es pot ajustar fàcilment mitjançant l'ús de diferents molècules, oferint un gran potencial per a les proves d'al·lergògens”, conclou l’investigador de la UPV i director científic del CIBER-BBN, Ramón Martínez Máñez.

Peu de foto: Mª Carmen Martínez, Ramón Martínez Máñez i Elena Aznar

Referència

Luis Pla, M. Carmen Martínez Bisbal, Elena Aznar, Félix Sancenón, Ramón Martínez Máñez, Sara Santiago Felipe, A fluorogenic capped mesoporous aptasensor for gluten detection, Analytica Chimica Acta, volum 1.147, 2021, pàgines 178-186, ISSN 0003-2670, https://doi.org/10.1016/j.aca.2020.12.060

Cancerless Cancerless