Helena Annick de Canha, 1r premi

La Càtedra Planeta i Desenvolupament Sostenible lliura els seus guardons als millors treballs acadèmics relacionats amb els ODS de l'eix planeta

[ 30/04/2021 ]

Helena Annick de Canha Blankenstein, amb el seu treball final de grau (TFG) Monument a la permacultura: un projecte artístic per a cultivar la creativitat alliberadora en temps de crisi. Presència, producció i ètica ecològica en la cooperació al desenvolupament en relació amb el canvi climàtic, és la guanyadora de la primera edició dels premis als millors treballs acadèmics relacionats amb els objectius de desenvolupament sostenible (ODS) de l'eix planeta.

L'estudi, dirigit pel professor José Luis Albelda Raga, del Centre d'Investigació Art i Entorn de la Universitat Politècnica de València (UPV), és una recerca sobre l'art ecològic i col·laboratiu com a tècnica per a maximitzar l'empatia amb els problemes del canvi climàtic en la cooperació al desenvolupament.

En concret, la investigació d'Helena aborda el desenvolupament d'aquesta capacitat a través de la permacultura al poble de Chewa (Malaui), incidint especialment en els ODS 2 (fam zero) i 15 (vida d'ecosistemes terrestres).

Cal recordar que els ODS són una iniciativa de l'Organització de les Nacions Unides (ONU) consistent en un conjunt d'objectius globals per a erradicar la pobresa, protegir el planeta i promoure la prosperitat per a tothom, que va ser adoptada pels líders mundials el 25 de setembre del 2015. Cadascun dels 17 objectius conté metes específiques que cal assolir durant els 15 anys següents, és a dir, fins al 2030.

Cinc accèssits

Junt amb el guardó principal –lliurat en un acte celebrat a la UPV amb la presència del rector de la institució acadèmica, Francisco Mora; la consellera de Participació, Transparència, Cooperació i Qualitat Democràtica de la Generalitat Valenciana, Rosa Pérez, i la directora de la Càtedra Planeta i Desenvolupament Sostenible, Inmaculada Romero–, es van atorgar cinc accèssits relacionats amb els ODS als quals està directament vinculada la Càtedra.

Andreu Pons Castell, pel treball final de màster (TFM) Projecte de minixarxa híbrida d'energies renovables per al desenvolupament rural de carboni quasi zero. Aplicació a una comunitat aïllada a Hondures, ha obtingut l'accèssit relacionat amb l'ODS 6, aigua neta i sanejament.

Per part seua, Patricia García Ballesteros ha aconseguit l'accèssit a l'ODS 12, producció i consum responsables, pel TFM En cicle de (re)construcció. Escola taller de transformació de béns mobles a l'àrea de regeneració dels Rajolars d'Oliva.

El reconeixement relatiu a l'ODS 13, acció pel clima, ha recaigut en Juncal Cuesta Navarro, guardonada pel TFM Caracterització de l'illa de calor urbana (ICU) mitjançant l'ús d'imatges obtingudes per satèl·lit, processades mitjançant el programari de codi obert QGIS. Aplicació al cas de València; mentre que el referit a l'ODS 14, vida submarina, ha anat a parar a les mans d'Ángela Alguacil Jiménez, pel TFM Estudi de la restitució del flux sedimentari fluvial i litoral de la costa valenciana entre el delta de l'Ebre i el port de Dénia.

Finalment, Lara Alberich Navarro, gràcies al TFM Proposta d'estratègia d'economia circular a la Comunitat Valenciana i la seua relació amb els ODS, ha obtingut l'accèssit per l'ODS 15, vida d'ecosistemes terrestres.

Tant el premi atorgat a Helena Annick de Canha Blankenstein, com els cinc accèssits concedits, comporten una dotació econòmica per a les persones guanyadores de 500 euros per cap.

Càtedra Planeta i Desenvolupament Sostenible

Adscrita a l'Institut d'Enginyeria de l'Aigua i Medi Ambient, i finançada per la Conselleria de Participació, Transparència, Cooperació i Qualitat Democràtica de la Generalitat Valenciana, la Càtedra Planeta i Desenvolupament Sostenible té com a finalitat, en paraules d'Inmaculada Romero, "fomentar en tots els membres de la comunitat universitària, empleats i alumnes, el sentit de responsabilitat per la conservació i millora del medi ambient”.

En aquest context, la Generalitat Valenciana impulsa a les cinc universitats públiques de la Comunitat Valenciana aquests espais de coneixement per a dur a terme activitats de diversa índole que permeten formar futurs i futures professionals en l'àmbit dels ODS de l'Agenda 2030 de les Nacions Unides.

Notícies destacades

Acabar amb la pobresa infantil a Espanya augmentaria el PIB un 5'7% Acabar amb la pobresa infantil a Espanya augmentaria el PIB un 5'7%
La pobresa infantil a Espanya, a debat en unes jornades organitzades per la Càtedra d'Infància i Adolescència de la UPV, a Torrevella
QS rànquings per matèries QS rànquings per matèries