"Anticipar-se a les crisis, preparar-se i respondre"

La Universitat Politècnica de València commemora avui, 28 d'abril, el Dia Mundial de la Seguretat i la Salut en el Treball

[ 28/04/2021 ]

La Universitat Politècnica de València (UPV) s'adhereix avui dimecres, 28 d'abril, a la commemoració internacional del Dia Mundial de la Seguretat i la Salut en el Treball (SST), àmbit prioritari en els objectius de la institució i especialment posat en risc des de l'aparició de la pandèmia de COVID-19 fa poc més d'un any.

Seguint la línia marcada per l'Organització Internacional del Treball (OIT), l'objectiu global és la sensibilització de l'opinió pública, i l'estimulació del diàleg sobre la importància de crear i potenciar sistemes resilients de seguretat i salut en el treball.

L'informe de l'OIT, institució dependent de l'Organització de les Nacions Unides (ONU), incideix en la importància, en la situació actual, d'enfortir els sistemes de seguretat i salut.
Seguint aquesta línia, el lema d'enguany, “Anticipar-se a les crisis, preparar-se i respondre: Invertir avui en sistemes resilients de seguretat i salut en el treball”, pretén fomentar la conscienciació en la necessitat de la prevenció i el treball previ amb la finalitat d'articular respostes ràpides i eficaces davant escenaris d'especial gravetat com el present.

Morts i lesionats, en el record

El 28 d'abril, data elegida en la Conferència Internacional del Treball de juny del 2003 per a commemorar el Dia Mundial de la Seguretat i la Salut en el Treball, és també el dia escollit pel moviment sindical per a honrar la memòria de treballadores i treballadors morts i lesionats en el seu entorn laboral.

Per aquest motiu, els missatges de tots dos dies es conjuminen per a centrar l'atenció internacional advertint sobre la magnitud del problema, i com la creació i promoció d'una cultura de seguretat i salut pot ajudar a reduir el nombre de morts i lesions relacionades amb l'entorn laboral.

Com a personal treballador, és important que sapiem que tenim la responsabilitat de treballar de manera segura, protegir-nos i no posar perill altres persones, a més de conèixer els nostres drets i participar en la implementació de mesures preventives.

Reconeixement a la implicació d'entitats, serveis i persones de la UPV

Marilda Azulay, vicerectora dels Campus i Sostenibilitat de la UPV, afirma que el Dia Mundial de la Seguretat i la Salut en el Treball “culmina una campanya anual de sensibilització per a promoure el treball segur, saludable i digne. L'any passat, el lema de l'OIT era “Detinguem la pandèmia: la seguretat i salut en el treball pot salvar vides”; enguany, el lema “Anticipar-se a les crisis, preparar-se i respondre” se centra en com cal respondre, potenciar i enfortir els sistemes de seguretat i salut en el treball, a partir de l'experiència i els seus ensenyaments”.

“En aquest dia”, afig Azulay, “com l'OIT, hem de cridar l'atenció sobre el paper que, també a la UPV, exerceixen una estructura preventiva, els serveis de seguretat i salut en el treball, els comitès de seguretat i salut… i totes les entitats, serveis i persones a qui, crec, se'ls deu un reconeixement després d'enfrontar-se a un gran repte com ho és el de combatre la pandèmia de la COVID-19, fent-ho dia a dia, des de la generositat, la responsabilitat i la cooperació”.

Riscos emergents

Finalment, és important tenir en compte els riscos emergents, que tal com adverteix l'OIT, solen ser conseqüència de la innovació tècnica o de canvis socials o organitzatius.
Així, riscos en noves tecnologies o processos, i altres derivats de noves condicions de treball o ocupabilitat poden ser millor contrarestats a través d'una major comprensió científica, directament relacionada amb el grau d'inversió i conscienciació sobre el problema.

Avui, 28 d'abril, recordem que el treball segur salva vides.

Notícies destacades

Projectes REMDE i DEBIO Projectes REMDE i DEBIO
La UPV demostra la usabilitat dels humans virtuals en el seu camí cap al reconeixement automàtic de símptomes depressius
"L'exili del 39 en el còmic. Vinyetes a la frontera" "L'exili del 39 en el còmic. Vinyetes a la frontera"
Obres gràfiques de creadors com Paco Roca, Manel Granell, Jordi Peidro o Ana Penyas, es converteixen en poderoses eines per a la transmissió de silenciades històries d'exili
Segons l'ONU, l'assetjament sexual en els espais públics és un problema quotidià al qual s'enfronten dones i xiquetes en tots els països del món
Nova edició del CHALLENGE STEAM en la UPV Nova edició del CHALLENGE STEAM en la UPV
La iniciativa pretén acostar a l'alumnat infantil i juvenil a l'apassionant món de la programació, la robòtica, la impressió 3D, etc.
Un any de rècord Un any de rècord
La UPV va ingressar 116 milions d'euros en 2023 gràcies a la seua activitat en I+D+I, la xifra més alta de la seua història
El Santuario i Torrecilla El Santuario i Torrecilla
La UPV porta l'electricitat a dos llogarets d'Hondures construint plantes solars fotovoltaiques i capacitant a la població local