Plataforma digital per a persones amb TDAH

TdahXpressions, projecte de la UPV, guanyador en una convocatòria per a projectes innovadors en trastorns per dèficit d'atenció i hiperactivitat

[ 26/04/2021 ]

El projecte TdahXpressions, de l'Institut de Disseny per a la Fabricació i Producció Automatitzada de la Universitat Politècnica de València (UPV), ha sigut un dels dos projectes seleccionats en la I edició de la convocatòria d'ajudes Shibuya a projectes innovadors per a l'atenció a persones amb TDAH, impulsada a tot el territori espanyol per la companyia biofarmacèutica Takeda. L'altre projecte guanyador és Psicoeducando 2.0, entrenamiento para padres enredados, de l'Associació TDA-H Palència. Tots dos projectes seleccionats han rebut una ajuda de 10.000 euros.

La convocatòria Shibuya persegueix millorar l'atenció que reben les persones amb trastorn per dèficit d'atenció amb hiperactivitat (TDAH), les seues famílies i el personal cuidador. El comitè avaluador ha valorat el caràcter disruptiu dels projectes, relacionats amb intervencions digitals i amb la utilització de la intel·ligència artificial i els videojocs; així com la possibilitat de mesurar objectivament l'eficàcia de les teràpies proposades.

Experiència interactiva lúdica

TdahXpressions (enllaç a vídeo) és una plataforma digital de treball terapèutic rehabilitador per a pacients amb TDAH. Gràcies a tecnologies de captació de moviment, expressió, àudio o vídeo, i a la utilització de tecnologies emergents com la realitat virtual, la realitat augmentada o la intel·ligència artificial, les persones usuàries treballaran les seues capacitats funcionals sense saber-ho.

A través dels seus dispositius (mòbils, tauletes, ordinadors o d’altres), s'embarcaran en una experiència interactiva lúdica en la qual desenvoluparan estratègies i funcions inconscients que milloraran la seua adaptació al dia a dia. El projecte s'ha presentat en col·laboració amb diverses associacions de la Comunitat Valenciana, com l'Associació de Familiars de Xiquets i Adolescents amb Dèficit d'Atenció i Hiperactivitat (AFNADAH), de Gandia.

“La utilització d'aquestes eines generarà, a més, dades de comportament que poden servir als seus terapeutes per a analitzar la interacció dels pacients i per a dissenyar les teràpies”, explica la directora del projecte, Nuria Lloret, catedràtica de la UPV pertanyent a l'Institut de Disseny per a la Fabricació i Producció Automatitzada. “La interrelació d'aquests pacients amb la seua família o en l'àmbit escolar és, en molts casos, complicada”, explica.

“Amb aquestes eines, que inciten a jugar en grup, poden millorar la relació amb el seu entorn. Abans de res, volem que siga una activitat molt lúdica que permeta a les famílies practicar-la en moments d'oci, però que alhora servisca per a analitzar aspectes cognitius dels pacients i que puga ajudar els seus metges en el disseny de les teràpies personalitzades per a cada pacient”, subratlla.

Projectes REMDE i DEBIO Projectes REMDE i DEBIO
La UPV demostra la usabilitat dels humans virtuals en el seu camí cap al reconeixement automàtic de símptomes depressius
"L'exili del 39 en el còmic. Vinyetes a la frontera" "L'exili del 39 en el còmic. Vinyetes a la frontera"
Obres gràfiques de creadors com Paco Roca, Manel Granell, Jordi Peidro o Ana Penyas, es converteixen en poderoses eines per a la transmissió de silenciades històries d'exili
Segons l'ONU, l'assetjament sexual en els espais públics és un problema quotidià al qual s'enfronten dones i xiquetes en tots els països del món
Nova edició del CHALLENGE STEAM en la UPV Nova edició del CHALLENGE STEAM en la UPV
La iniciativa pretén acostar a l'alumnat infantil i juvenil a l'apassionant món de la programació, la robòtica, la impressió 3D, etc.
Un any de rècord Un any de rècord
La UPV va ingressar 116 milions d'euros en 2023 gràcies a la seua activitat en I+D+I, la xifra més alta de la seua història
El Santuario i Torrecilla El Santuario i Torrecilla
La UPV porta l'electricitat a dos llogarets d'Hondures construint plantes solars fotovoltaiques i capacitant a la població local