- -
UPV
 

Nou supercomputador de l'Institut Universitari CMT - Motors Tèrmics

Permetrà executar projectes més ambiciosos i explorar noves línies d'investigació, com les relacionades amb la salut o l'extinció d'incendis

[ 30/03/2021 ]

L'Institut Universitari CMT- Motors Tèrmics de la Universitat Politècnica de València ha renovat el seu equipament informàtic amb un supercomputador, un dels servidors d'alt rendiment més potents que existeixen en aquest moment.

Gràcies a aquesta nova adquisició, podran resoldre nous reptes en els àmbits propis de la seua recerca, com ho són els motors de combustió interna, elèctrics i híbrids per a l'automoció; el sector industrial, aeronàutic i el ferroviari, i fins i tot, ampliar les seues investigacions en projectes aplicats a la salut i a l'extinció d'incendis.

L'adquisició ha sigut possible gràcies al projecte Càlcul de DFC d'altes prestacions per a processos termofluidodinàmics liderat pel professor de la UPV Raúl Payri, juntament amb un grup de 23 investigadors i investigadores, que compta amb un pressupost global de 398.546,46 €. El projecte s'ha finançat, en un 50%, gràcies al Ministeri de Ciència i Innovació amb el projecte amb referència EQC2019-006094-P i, en l’altre 50%, amb fons propis de l'Institut CMT-Motors Tèrmics de la UPV.

Més flexibilitat i potència

Segons l'investigador i catedràtic de la UPV Raúl Payri, pocs instituts d'investigació disposen d’aquesta quantitat de recursos computacionals propis. “El nou clúster té un total de 1.536 processadors units mitjançant una xarxa d'alta velocitat InifiniBand, d'ús exclusiu”, puntualitza Payri. “La majoria recorre a la contractació d'aquests recursos o a concursos, com nosaltres fèiem fins ara i continuarem fent en casos puntuals”, afig el professor.

Fins ara, l'Institut CMT - Motors Tèrmics havia utilitzat el supercomputador d'ús compartit de què disposa la UPV, havia subcontractat els serveis de supercomputació (high performance computing, HPC) o havia reservat hores en projectes en la Xarxa Espanyola de Supercomputació.

Els servidors d'informàtica d'alt rendiment més potents o HPC permeten abordar els majors reptes tecnològics i científics actuals: “Els supercomputadors com el que ara incorpora el nostre institut permeten processar grans quantitats de dades de forma ràpida, accelerant la generació de coneixements i atorgant la capacitat d'anticipar-se a la competència”, explica Payri.

“A l'Institut CMT- Motors Tèrmics, ens permetrà complir els requisits tècnics en el treball amb empreses, quant a l'ús de programari o terminis, per exemple. Disposar d’un equip propi ens dóna la flexibilitat necessària”, puntualitza el professor de la UPV.

Repercussió en línies d'investigació

Aquest avanç tecnològic repercutirà positivament en totes les línies de treball de l'Institut Universitari CMT- Motors Tèrmics, com el disseny de motors de combustió interna més eficients i sostenibles; la integració de l'electrificació en sistemes de propulsió híbrids i elèctrics, inclosa la tecnologia de piles de combustible d'hidrogen; els problemes derivats de la càrrega o descàrrega ràpida de bateries de motors elèctrics, i la refrigeració i el desenvolupament d'estratègies per a reduir les emissions i el consum de combustible en el sector del transport.

“A més dels estudis dels processos fluidodinàmics bàsics que es realitzaran, l'augment de capacitat computacional permetrà dur a terme projectes més ambiciosos i innovadors, que engloben altres activitats com l'extinció d'incendis o la salut”, explica Raúl Payri.

Entre aquests, el CMT està començant a investigar aspectes de la dinàmica de fluids que afecten el disseny de les màscares o, en l'àmbit fisiològic, el flux sanguini en òrgans bàsics com el cor.

Increment de la potència de càlcul

Segons explica Raúl Payri, a l'Institut CMT - Motors Tècnics es realitzen dues línies de treball: l'experimental i la simulació basada en el càlcul: “El pas dels clústers multimode d’HPC a la solució proposada, amb el programari de virtualització Scale MP Server One, permet la utilització de mecanismes de reacció més costosos i precisos; l'anàlisi d'un major nombre d'estratègies de combustió i renovació de la càrrega, i una millor comprensió dels fenòmens termofluidodinàmics bàsics que afecten el rendiment de les plantes propulsives”, explica l'investigador de la UPV Raúl Payri.

“L'increment de la potència de càlcul per a les nostres investigacions i, en concret, accelerar les aplicacions de dinàmica de fluids computacional, ens permetrà, entre altres aplicacions, optimitzar els processos termofluidodinàmics associats als motors de combustió”, puntualitza Payri.

Més informació

Notícies destacades


Cancerless Cancerless
Un equipo de la UPV participa en un proyecto europeo para prevenir el cáncer y contribuir a su diagnóstico precoz en personas sin hogar
Carreteras más seguras Carreteras más seguras
Investigadores de la UPV y Metalesa desarrollan nuevas infraestructuras inteligentes para mejorar la seguridad vial
Reintroducción del gallipato Reintroducción del gallipato
El proyecto LIFE Renaturwat celebra el Día Mundial del Agua con una iniciativa que mejora la biodiversidad y la conservación de los humedales artificiales
Premi de la Ribera Premi de la Ribera
El doctor por la UPV Joan Borràs, premiado por el Ayuntamiento de Algemesí por un trabajo enmarcado en su tesis doctoral
Proyecto europeo LIVESEEDING Proyecto europeo LIVESEEDING
La UPV trabaja en nuevas semillas ecológicas de pimiento blanco, zanahoria morada y coliflor adaptadas al cambio climático
La gran aportación de la Universidad Pública La gran aportación de la Universidad Pública
Las universidades públicas valencianas generan casi 50.000 puestos de trabajo y elevan el salario medio de la Comunitat un 11%



EMAS upv