ENHANCE, supercampus europeu

La UPV i 6 universitats tecnològiques europees ajuden a dissenyar l'educació superior de la societat postcovid, en l'esdeveniment de llançament d'ENHANCE

[ 15/03/2021 ]

Està la pandèmia amplificant les tendències i transformacions de la societat, en la recerca i en l’educació? Quins avantatges i oportunitats es presenten? Quins reptes es poden resoldre millor en l'àmbit europeu? Ens cansarem de la digitalització o les universitats adoptaran formats més virtuals? Què significarà per a la vida als campus? Com s'enfocarà l'administració, la recerca i l'educació universitària en el futur?

Aquestes són algunes de les qüestions que s’han debatut en la trobada digital de llançament del consorci ENHANCE, que ha tingut lloc el divendres 12 de març i en la qual han participat les set universitats tecnològiques que integren la xarxa. L'objectiu: ajudar a dissenyar l'educació superior en la societat postcovid.

Supercampus europeu

ENHANCE és una aliança entre la Universitat Tècnica de Berlín, la Universitat Tecnològica de Varsòvia, la Universitat Politècnica de València, la Universitat Politècnica de Milà, la Universitat Tècnica de Renània-Westfàlia a Aquisgrà, la Universitat Noruega de Ciència i Tecnologia i la Universitat Tecnològica de Chalmers, finançada pel programa Erasmus+ per a universitats europees.

El seu propòsit és desenvolupar el concepte de campus europeu, lliure de barreres físiques, administratives o educatives, on estudiantat, professorat i personal puguen moure's lliurement.

Forma part del programa Iniciativa d'universitats europees de la Unió Europea, que dota de suport i finançament universitats europees, amb l'objectiu de crear una Àrea Europea d'Educació el 2025.

Els supercampus europeus creats contribuiran a divulgar valors europeus i milloraran la qualitat, la digitalització i l’atractiu de l'educació superior europea. El consorci ENHANCE va ser un dels 24 projectes seleccionats en la convocatòria del 2020 de la Iniciativa d'universitats europees, i disposa de cinc milions de pressupost per als tres anys de duració que té.

Reptes i oportunitats en un món postcovid

“Un dels nostres objectius primordials consisteix a capacitar les persones perquè usen la ciència i la tecnologia en benefici de la societat. Volem convertir els reptes globals en oportunitats”, expliquen des d’ENHANCE.

“La nostra societat s'enfronta a un repte dramàtic en aquest moment. Volem reflexionar junts sobre què significarà per a la universitat. Ens hem adaptat ràpidament a la situació originada per la pandèmia, garantint l'aprenentatge a través de classes virtuals, amb el suport de la tecnologia; no obstant això, s'han perdut alguns dels beneficis de l'aprenentatge tradicional, especialment els relatius al creixement interpersonal i al benestar psicològic. Des d’ENHANCE volem contribuir a construir una universitat europea més adaptada a les necessitats de la societat postpandèmia”.

Esdeveniment digital de llançament

A aquest efecte, interlocutors claus de la societat i les universitats integrades en ENHANCE s'han reunit en l'esdeveniment digital de llançament del projecte, el 12 de març, per a debatre sobre educació digital, treball intel·ligent (smart working), relacions internacionals i mobilitat.

Personal expert ha intercanviat coneixements i idees sobre l'educació digital i els seus beneficis per a la universitat presencial; el procés d'integració d'estudiants de primer curs en el nou context; la cultura de campus en el futur; el treball intel·ligent i els reptes per a una nova organització laboral a les universitats, i com construir un equip de treball en aquest context.

Les relacions internacionals també han estat en l'agenda de la reunió. S'ha debatut sobre com influeixen en la ciència: el futur de la investigació i les dades en obert, i sobre com dissenyar la recerca transnacional i transdisciplinària. Respecte a les relacions institucionals, s'ha reflexionat sobre el valor de la institució universitat i si ha canviat després de la COVID-19.

Finalment, s'ha debatut sobre la mobilitat, una vegada superada la crisi generada per la pandèmia, però a les portes d'una crisi climàtica: aspectes com el desplaçament i l’intercanvi d’estudiants, i la seua relació amb la desigualtat; en l'àmbit de la recerca, la necessitat d'un nou plantejament de la col·laboració internacional, així com el valor de les trobades cara a cara i la reducció de la petjada de carboni.

Notícies destacades

Projectes REMDE i DEBIO Projectes REMDE i DEBIO
La UPV demostra la usabilitat dels humans virtuals en el seu camí cap al reconeixement automàtic de símptomes depressius
"L'exili del 39 en el còmic. Vinyetes a la frontera" "L'exili del 39 en el còmic. Vinyetes a la frontera"
Obres gràfiques de creadors com Paco Roca, Manel Granell, Jordi Peidro o Ana Penyas, es converteixen en poderoses eines per a la transmissió de silenciades històries d'exili
Segons l'ONU, l'assetjament sexual en els espais públics és un problema quotidià al qual s'enfronten dones i xiquetes en tots els països del món
Nova edició del CHALLENGE STEAM en la UPV Nova edició del CHALLENGE STEAM en la UPV
La iniciativa pretén acostar a l'alumnat infantil i juvenil a l'apassionant món de la programació, la robòtica, la impressió 3D, etc.
Un any de rècord Un any de rècord
La UPV va ingressar 116 milions d'euros en 2023 gràcies a la seua activitat en I+D+I, la xifra més alta de la seua història
El Santuario i Torrecilla El Santuario i Torrecilla
La UPV porta l'electricitat a dos llogarets d'Hondures construint plantes solars fotovoltaiques i capacitant a la població local