PhotonHub Europe

El projecte, en el qual participa el NTC-UPV, contribuirà al lideratge i digitalització de la indústria europea a través de la fotònica

[ 20/11/2020 ]

La Universitat Politècnica de València (UPV), a través del Centre de Tecnologia Nanofotònica (CTN) i node de la ICTS Micronanofabs, és un dels socis de PhotonHub Europe, un projecte internacional que aglutina els principals centres d'investigació, institucions i empreses europees del camp de la fotònica l'objectiu de les quals és contribuir al lideratge, la digitalització i la competitivitat de la indústria europea, amb aquesta tecnologia com a element clau.

Segons explica Pablo Sanchis, investigador del CTN i responsable del projecte per part de la UPV, la fotònica està transformant radicalment la indústria i el nostre dia a dia. Els seus avanços són clau en àrees com salut, seguretat, espai i defensa, agroalimentació, mobilitat i energia. “Està darrere, per exemple, de la fibra que permet connexions a Internet més ràpides; dels sensors òptics que monitoren la qualitat del nostre menjar, l'aire o l'aigua, i dels avanços més recents en visió artificial, amb aplicacions que van des del desenvolupament de dispositius mèdics no invasius fins a vehicles autònoms i robòtica. És, per tant, essencial en la nova ona industrial”, apunta Sanchis.

Una xarxa de 53 centres de referència internacional

Per a respondre als desafiaments d'aquesta ona, PhotonHub establirà un centre d'innovació fotònica, una finestreta única oberta per a qualsevol empresa europea –no solament del camp de les comunicacions– que vulga innovar en el seu mercat, aplicant amb aquesta finalitat la fotònica.

PhotonHub facilitarà, a través d'una xarxa de 53 centres –entre aquests, el CTN– que qualsevol companyia que tinga una idea per al mercat i que es base en la fotònica, puga dur-la a terme. “Tots els socis del projecte oferim al teixit industrial les nostres instal·lacions per als seus assajos, prototips, proves de concepte, etc. I posem també a la seua disposició els nostres coneixements per a millorar la seua formació sobre aquesta tecnologia i assessorar-los en el seu camí cap al mercat”, assenyala Pablo Sanchis. En l'àmbit formatiu, PhotonHub posarà en marxa l'European Photonics Innovation Academy.

“Invertir en innovació és arriscat, especialment per a les empreses més xicotetes, per a les quals la fotònica és una nova tecnologia de la qual tenen coneixements o equipaments escassos i, en alguns casos, nuls. PhotonHub ajudarà a reduir de forma dràstica aquestes barreres, perquè aquestes empreses contribuïsquen a l'ús de la fotònica en pro de la competitivitat industrial de la UE”, conclouen els coordinadors del projecte.

Finançat amb 19 milions de la UE, PhotonHub espera generar més de 1.000 nous llocs de treball d'alta tecnologia a la UE i quasi 1.000 milions d'euros en nous ingressos.

QS rànquings per matèries QS rànquings per matèries
L''Escola de Disseny' canvia de nom L''Escola de Disseny' canvia de nom
UPV-CLÍNIC UPV-CLÍNIC