Premi Nacional d'Investigació 2020

El catedràtic de la UPV, José Capmany, ha sigut guardonat amb el Premi "Leonardo Torres Quevedo" en l'àrea d'Enginyeries

[ 16/11/2020 ]

El catedràtic de la Universitat Politècnica de València, José Capmany, director del Photonics Research Labs-iTEAM d'aquesta institució, ha sigut guardonat amb el Premi Nacional d'Investigació 2020 Leonardo Torres Quevedo, en l'àrea d'enginyeries.

El jurat ha premiat a Capmany per la seua contribució pionera al camp de l'Enginyeria Fotònica i les Telecomunicacions Òptiques, a través d'una activitat científica d'avantguarda amb una important repercussió internacional. A més, ha subratllat l'exemplaritat de la trajectòria professional del candidat, la seua capacitat de lideratge i la perseverança en el desenvolupament de l'aplicació pràctica de les seues investigacions.

Per al professor Capmany, aquest guardó suposa el reconeixement a la labor investigadora i de transferència de tecnologia de primera línia que es realitza al PRL durant els últims 25 anys. El guardó, malgrat ser de caràcter personal, no hauria arribat sense la labor d'un excel·lent equip d'investigadors, la dedicació dels quals, esforç i professionalitat mereix ser destacat. “Per a mi és un immens honor i privilegi poder treballar i aprendre diàriament de tots els membres del grup”, comenta el Professor Capmany. “A tots ells i a la meua família vull dedicar aquest premi, així com agrair el suport que sempre he rebut de la UPV”.

Sobre José Capmany

Nascut a Madrid el 1962, José Capmany Francoy està considerat com un dels experts més destacats en l'àmbit de les comunicacions òptiques a nivell internacional. Els seus treballs són un referent en el camp de la fotònica de microones, les aplicacions de les quals abasten àrees com són les comunicacions mòbils i espacials o comunicacions de banda ampla. Les seues investigacions han sigut publicades en les més prestigioses revistes científiques del seu àmbit, com són Optics Express o Nature Photonics.

Doctor enginyer de Telecomunicació per la Universitat Politècnica de Madrid i doctor en Ciències Físiques, Capmany és catedràtic de Fotònica a la Universitat Politècnica de València des de 1996. De 2002 a 2016 va dirigir de l'Institut iTEAM d'aquesta institució, on actualment dirigeix el Photonics Research Labs (www.prl.upv.es).

Ha liderat més de 70 projectes d'investigació europeus, nacionals, regionals i interns de la UPV, i és soci cofundador de les empreses derivades VLC Photonics (www.vlcphotonics.com), iPronics Programmable Photonics (www.ipronics.com) i Ephoox (www.ephoox.es). Ha publicat més de 600 articles en revistes i congressos internacionals i cinc llibres de text sobre dispositius fotònics, sistemes de comunicacions i xarxes òptiques i fotònica integrada programable, a més és autor de 19 patents.

Entre moltes altres distincions, Capmany va ser guardonat l'any 2012 amb el Premi Jaume I de Noves Tecnologies i tres anys més tard amb una dels prestigioses Presidential Fellowships per a científics distingits, atorgada per l'Acadèmia Xinesa de les Ciències.

El 2017, va rebre una Advanced Grant del Consell Europeu d'Investigació (ERC, per la sigla en anglès), per a dur a terme el projecte UMWP-Chip, en què treballa actualment i l'objectiu del qual és dissenyar, fabricar i caracteritzar un xip fotònic universal, programable i multifuncional. Capmany coordina també NEoteRIC, el primer projecte europeu en què s'empra la fotònica programable en aplicacions biomèdiques i que podria facilitar la detecció de cèl·lules canceroses en la fase més incipient.

A més, el catedràtic de la UPV és Fellow Member de l'Institute of Electrical and Electronic Engineers (IEEE) i de l'Optical Society of America (OSA) i representa Espanya en el Comitè de Gestió de la Conferència Europea de Comunicacions Òptiques (ECOC).

Sobre els Premis Nacionals d'Investigació

Els Premis Nacionals d'Investigació, creats el 1982 pel llavors Ministeri d'Educació i Ciència, reconeixen el mèrit d'aquells investigadors i investigadores de nacionalitat espanyola que estiguen realitzant una labor destacada en camps científics de rellevància internacional i que contribuïsquen excepcionalment a l'avanç de la ciència, al millor coneixement de l'ésser humà i la seua convivència, a la transferència de tecnologia i al progrés de la Humanitat.

Projectes REMDE i DEBIO Projectes REMDE i DEBIO
Un any de rècord Un any de rècord
El Santuario i Torrecilla El Santuario i Torrecilla