Mascletà i Victòria

El seguiment de dues tortugues, marcades amb transmissors satel·litaris per personal investigador de la UPV, facilita l'adequada gestió dels ecosistemes marins

[ 13/10/2020 ]

Mascletà i Victòria són dues tortugues especials. Marcades amb transmissors satel·litaris per personal investigador del campus de Gandia de la Universitat Politècnica de València (UPV) després de pondre fa algunes setmanes a les platges de Tarragona i Cullera, respectivament. L'anàlisi del seu seguiment ha permès detectar nous intents de nidificació, i això facilita l'activació dels protocols per a la seua protecció i la dels descendents.

Aquesta actuació, duta a terme com a part del projecte europeu LIFE INTEMARES per al seguiment de cries (femelles nidificants) nascudes a les nostres costes, s'emmarca en el treball que, des del 2015, es realitza des de la UPV amb l'objectiu de conservar espècies marines del Mediterrani en perill d'extinció –com la tortuga careta o tortuga babaua (Caretta caretta)– a través del coneixement i l'adequada gestió dels ecosistemes marins.

Aquesta labor, incorporada a línies d'investigació prèviament existents treballades per la Unitat de Zoologia Marina de l'Institut Cavanilles de la Universitat de València, està dirigida per Eduardo Belda, professor i investigador del campus de Gandia de la UPV, i responsable, el 2015, d'iniciar el projecte amb la tortuga Lola, primer exemplar rehabilitat de tortuga careta juvenil al qual es va poder seguir després de ser marcat i posat en llibertat.

Postes a la Mediterrània des de principis de segle

Les femelles de tortuga babaua presentaven, tradicionalment, una tendència filopàtria, és a dir, que tornaven a la platja on havien nascut per a realitzar les postes. No obstant això, des del canvi de segle, van començar a registrar-se postes de tortuga careta a les costes del Mediterrani occidental.

Encara que es desconeixen les causes concretes d'aquest canvi, el fenomen s'associa actualment a l'augment de les temperatures de la superfície del mar a la primavera i l’estiu, com també de les temperatures terrestres, que ofereixen, per tant, millors condicions tèrmiques per a niar.

En aquest aspecte, el grup científic ha constatat que gran part dels esdeveniments de nidificació es registren en platges turístiques, circumstància que suposa un risc per als nounats de tortuga i els ous, i és necessària, per tant, una major planificació per a aquests esdeveniments i la reubicació dels ous en llocs d'incubació segurs.

Així mateix, resulta tan important com l'anterior, segons assenyala el personal expert, conèixer la dispersió oceànica i les taxes de supervivència de les tortugues babaues nounades en els “anys perduts”, és a dir, en el lapse de temps que transcorre des que naixen i s'endinsen en el mar, fins que tornen a les aigües costaneres com a grans juvenils; informació que han facilitat sobre manera, en els últims temps, els avanços en la tecnologia satel·litària.

Espècie amenaçada segons la IUCN

La tortuga careta és l'espècie de tortuga marina més comuna a les nostres costes. Actualment catalogada com a vulnerable i en perill d'extinció, està inclosa, des del 2015, en la Llista roja d'espècies amenaçades de la Unió Internacional per a la Conservació de la Naturalesa (IUCN), i està considerada, al seu torn, com a espècie d'interès prioritari per la Directiva Hàbitats.

Per a contribuir a la seua supervivència, és molt important la col·laboració ciutadana. Per això, en cas de localització d'algun niu, rastre o exemplar de tortuga marina, se sol·licita avisar directament, telefonant al 112.

Acabar amb la pobresa infantil a Espanya augmentaria el PIB un 5'7% Acabar amb la pobresa infantil a Espanya augmentaria el PIB un 5'7%
La pobresa infantil a Espanya, a debat en unes jornades organitzades per la Càtedra d'Infància i Adolescència de la UPV, a Torrevella
QS rànquings per matèries QS rànquings per matèries
La UPV, reconeguda com a millor universitat d'Espanya per a estudiar tant Enginyeria Agroalimentària i Forestal com Art i Disseny