LIFE19 RENATURWAT

Les zones humides artificials, eix d'un nou projecte europeu per a millorar la qualitat de les aigües

[ 15/09/2020 ]

Millorar la qualitat ambiental de les aigües mitjançant l'ús conjunt de zones humides artificials i fangs deshidratats de potabilitzadora d'aigües. Aquest és l'objectiu principal del projecte LIFE19 RENATURWAT. Integració d'economia circular i biodiversitat en tractaments d'aigua sostenibles mitjançant zones humides artificials, recentment aprovat dins del programa de finançament LIFE 2014-2020 de la Comissió Europea.

El projecte, que compta amb un pressupost 1.893.955 € (dels quals la Unió Europea finança el 55%), està coordinat per l'Institut d'Enginyeria de l'Aigua i Medi Ambient de la Universitat Politècnica de València (IEAMA-UPV), i en aquest participa un consorci integrat també per EMIVASA (Ajuntament de València-Aigües de València SA), Global Omnium Medi Ambient SL, el Grup d'Economia de l'Aigua de la Universitat de València (GEA-UV), EFEverde, la Fundació Global Nature i Aigües de Portugal.

LIFE19 RENATURWAT s'engloba, així mateix, en el marc de l'aposta de la Conselleria d'Agricultura, Desenvolupament Rural, Emergència Climàtica i Transició Ecològica per a la implementació de les polítiques europees d'economia circular en el cicle integral de l'aigua.

A més de la Conselleria, han mostrat el seu interès i suport: la Diputació de València, els ajuntaments de la Mancomunitat de la Vall dels Alcalans (Montroi, Montserrat i Real), l'Ajuntament de València, la Confederació Hidrogràfica del Xúquer i la Direcció General de l'Aigua de la Generalitat Valenciana.

LIFE19 RENATURWAT sorgeix després d’uns quants anys de col·laboració entre l'IEAMA de la UPV, Global Omnium Medi Ambient i EMIVASA (a través de la Càtedra Aigües de València), amb el suport de l'IVACE de la GVA, i cerca demostrar l'eficàcia de l'ús d'un residu sòlid procedent del procés de potabilització d'aigües per a millorar el tractament de les aigües residuals urbanes amb zones humides artificials.

Reutilització d'un residu que es volia rebutjar

“Després de diversos anys de treballs pilot i a escala de laboratori, es farà el salt a escala demostrativa de zona humida artificial, millorada amb un material adsorbent, per al tractament d'aigües residuals urbanes”, expliquen els socis participants en el projecte.

“De fet”, afigen, “una de les peculiaritats del projecte és que aquest material adsorbent és un residu generat en el procés de la potabilització d'aigües: el fang produït als sedimentadors. D'aquesta manera, es reutilitza un residu que anava a ser rebutjat, aprofitant les seues capacitats en una altra etapa del cicle urbà de l'aigua i valorant un residu com un producte”.

Una zona humida de flux vertical i dues de xicotetes de flux superficial

Amb una duració de 42 mesos, LIFE19 RENATURWAT serà implementat a l'estació depuradora d'aigües residuals (EDAR) de la Vall dels Alcalans, que dona servei a les poblacions de Montserrat, Montroi i Real (València).

Concretament, s'instal·larà una zona humida artificial de flux vertical de 100 m2 de superfície amb el substrat actiu, que operarà com un tractament d'afinament de part de l'efluent de l'EDAR, i amb la finalitat de millorar l'eliminació de nutrients i compostos orgànics.

Un altre dels aspectes innovadors del projecte és que, a més d'aquesta zona humida de flux vertical, es construiran dues petites zones humides de flux superficial que, a manera de petites llacunes, milloraran la biodiversitat de les aigües tractades abans de l’abocament final al riu Magre.

“L'extensió d'aquest tipus de solucions a la conca mitjana del riu Magre en permetrà millorar la qualitat ambiental i, d'aquesta manera, poder acostar-se als objectius de la Directiva marc de l'aigua”, ressalten les persones integrants del projecte.

La importància de les zones humides artificials a les EDAR de petites localitats

La creació d'aquestes zones humides artificials a les EDAR de petites poblacions és una mesura que pot millorar molt la qualitat de les aigües residuals tractades, i ajudar a complir els objectius de qualitat de les aigües al medi receptor recollits en la Directiva marc de l'aigua.

Així mateix, l'impacte econòmic de la reutilització d'aquests fangs; la transferibilitat nacional i internacional del projecte (Portugal, per exemple); els intercanvis d'experiències similars, i la implicació de tots els sectors de la societat seran abordats en els tres anys i mig de duració que té el projecte.

El programa LIFE de la UE

El programa LIFE és l'únic instrument financer de la Unió Europea dedicat, de forma exclusiva, al medi ambient. El seu objectiu general per al període 2014-2020 és contribuir al desenvolupament sostenible i a l'assoliment dels objectius i metes de l'Estratègia Europa 2020, com també de les estratègies i plans pertinents de la Unió en matèria de medi ambient i clima.

Projectes REMDE i DEBIO Projectes REMDE i DEBIO
Un any de rècord Un any de rècord
El Santuario i Torrecilla El Santuario i Torrecilla