Joint Beyond 5G Research Initiative

La UPV inicia amb 10 socis europeus la investigació per a dissenyar el 6G, el sistema destinat a posar fi a les estacions base de les xarxes mòbils

[ 08/09/2020 ]

El futur tecnològic més enllà de la 5G ja està en marxa, i la Universitat Politècnica de València (UPV) és un dels protagonistes principals d’aquest canvi. No debades la institució que actualment dirigeix Francisco Mora ha posat en marxa, juntament amb 10 entitats europees més –ADLINK, Altice Labs, FIVECOMM, Holo-Light, el Centre d’Investigació HUAWEI de Munic, ITAV, NKUA, TELENOR i les universitats d’Aalborg (Dinamarca) i Bremen (Alemanya)– la Joint Beyond 5G Research Initiative (JB5GRI), un projecte conjunt europeu de recerca que té com a objectiu el disseny de la tecnologia 6G, els serveis del futur i l’arquitectura de la xarxa mòbil de l’any 2030.

La iniciativa, d’abast mundial, se centra en les repercussions de les tecnologies més prometedores de cara al futur sistema 6G de comunicacions mòbils, i persegueix la coordinació i la ràpida normalització dels pròxims avanços tecnològics per a les xarxes i els serveis que transcendisquen la 5G.

Adeu a les xarxes mòbils estructurades a l’entorn d’estacions base?

El full de ruta estratègic de la iniciativa JB5GRI consisteix a definir un enfocament nou i participatiu per a la creació de xarxes i la prestació de serveis, tot reformulant la infraestructura de connectivitat intel·ligent com una composició dinàmica de tots els recursos dels usuaris participants.

Es tracta d’un canvi radical de paradigma per a les xarxes mòbils, ja que es passa de la visió convencional centrada en l’operador a una altra de centrada en el consumidor i generador de continguts. En el futur, cada participant en el sistema podrà contribuir amb recursos i serveis al sistema general, i consumir recursos i serveis del sistema 6G. Això suposarà, probablement, la fi de les xarxes mòbils estructurades a l’entorn d’estacions base, tal com les coneixem avui dia.

Comunicacions per satèl·lit, intel·ligència artificial, conducció autònoma…

La iniciativa abasta tota la cadena de valor de més enllà de la 5G, incloses les comunicacions per satèl·lit, la creació de xarxes, la informàtica en núvol, la intel·ligència artificial, la ciberseguretat d’extrem a extrem, els dispositius innovadors, la internet de les coses industrial, i la distribució d’antenes i les comunicacions en THz, entre d’altres, a més d’abordar els serveis del futur en conducció autònoma i la realitat augmentada amb velocitat de transmissió de dades ultraalta.

En el projecte JB5GRI, la verificació i validació es durà a terme de forma analítica i a través de diversos demostradors en temps real, com ara l’automòbil del futur connectat i dotat d’intel·ligència artificial, l’intercanvi de recursos en tota la xarxa de forma mallada i distribuïda i amb ciberseguretat d’extrem a extrem, la internet tàctil amb ulleres intel·ligents en realitat virtual, i la validació de la formació de feixos a les bandes de THz, juntament amb un banc de proves de 200 Gbps a la banda E.

KAIROS, connectivitat intel·ligent més enllà de la 5G

JB5GRI té el potencial d’influir en la recerca i la innovació europees referents als futurs sistemes de telecomunicacions mòbils. Per això, ha presentat, juntament amb altres socis del consorci, la proposta KAIROS per a la convocatòria de projectes europeus ICT-52-2020: “Connectivitat intel·ligent més enllà de la 5G”.

“KAIROS. Xarxes intel·ligents basades en el coneixement i la intel·ligència artificial per a comunicacions mòbils fiables” té com a objectiu servir de far per al desenvolupament dels sistemes 6G del futur. Amb això, KAIROS es proposa situar Europa en una posició de lideratge per a l’harmonització mundial de les tecnologies 6G. Tal com va proposar el comissari europeu Thierry Breton, "sense esperar ni tan sols que acabe el desplegament de la 5G, vull començar ja a treballar en la 6G".

En el consorci KAIROS hi participen prestigiosos actors industrials i acadèmics dels sectors de les TIC, l’automòbil, la microelectrònica, la ciberseguretat, la producció industrial, les PIMES i les empreses de nova creació de serveis innovadors.

La revolució de les comunicacions per a l’automoció del futur, l’aportació de la UPV

La UPV participa en el projecte aportant-hi la seua extraordinària trajectòria en la revolució de les comunicacions per a l’automoció del futur. En aquest aspecte, el catedràtic de la UPV José Francisco Monserrat destaca que el canvi que s’acosta amb la introducció del cotxe autònom connectat i la robotització de la indústria “requereix que la societat hiperconnectada evolucione cap a nous models, més intel·ligents, de gestió de les dades i la mobilitat”. I la UPV accepta aquest gran desafiament.

Cancerless Cancerless
Carreteras más seguras Carreteras más seguras
Reintroducción del gallipato Reintroducción del gallipato
Premi de la Ribera Premi de la Ribera