Excel·lència i vocació internacional

La UPV, top 5 nacional i líder de la Comunitat en Horizon 2020, el programa marc d'R+D+I de la Unió Europea

[ 30/07/2020 ]

El Ministeri de Ciència i Innovació va publicar la setmana passada els resultats provisionals corresponents a la participació espanyola en el programa marc d'R+D+I de la Unió Europea 2014-2019 i, a falta de consolidar les dades del 2020 –últim any de l'actual programa Horizon 2020 (H2020)– la Universitat Politècnica de València (UPV) destaca com la millor universitat de la Comunitat Valenciana per retorn en H2020 i se situa dins dels 5 primers llocs de totes les universitats del país.

En la classificació general, que inclou tant centres universitaris com públics d'investigació, empreses, associacions, etcètera, la UPV figura com una de les principals entitats espanyoles en lideratge de projectes H2020.

En total, la UPV ha liderat 19 projectes col·laboratius al llarg d'aquests anys, la qual cosa la situa com la setena entitat del país, i segona universitat, empatada amb la Universitat Politècnica de Madrid (UPM), i només per darrere, en aquest aspecte, de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC).

Quant al volum total d'activitats de recerca i innovació, la UPV n’ha participat en 142, superant la suma de la resta d'universitats públiques valencianes, que se situa en 140. Així mateix, de totes aquelles en què ha participat, n’ha coordinat un total de 27.

Lideratge industrial i TIC

José E. Capilla, vicerector d'Investigació, Innovació i Transferència, ha valorat aquestes xifres subratllant que “constaten l'excel·lència del personal investigador i de gestió de l'R+D+I de la UPV, la vocació internacional de l'activitat investigadora i de transferència realitzada, i la forta col·laboració amb l'empresa, també en l'àmbit europeu”.

Així mateix, Capilla incideix al seu torn en el fet que, en l'àmbit del lideratge industrial i les tecnologies de la informació i les comunicacions (TIC), la UPV és la universitat espanyola amb majors retorns i una de les entitats més importants del país.

Espanya, quart país en retorns

A nivell estatal, segons l'informe elaborat per la Direcció de Programes de la Unió Europea (UE) i Cooperació Territorial del Centre per al Desenvolupament Tecnològic Industrial (CDTI), Espanya es consolida com el quart país en retorns, per darrere d'Alemanya (16,4%), el Regne Unit (14%) i França (12,3%), amb un 10,1% i 4.761,6 milions d'euros obtinguts de les convocatòries adjudicades del programa.

En concret, en les convocatòries adjudicades el 2019, Espanya ha rebut 1.067 milions d'euros en subvencions, la major quantitat aconseguida pel país, del programa marc, en un sol any, cosa que eleva el retorn al 10,4%.

Pel que fa a la distribució territorial de la subvenció espanyola, les cinc primeres comunitats autònomes concentren més del 80% del retorn espanyol. La primera és Catalunya, amb el 28,3% de fons, seguida per la Comunitat de Madrid (25,6%), el País Basc (14,5%), la Comunitat Valenciana (8,6%) i Andalusia (6,2%).

Cancerless Cancerless
Un equipo de la UPV participa en un proyecto europeo para prevenir el cáncer y contribuir a su diagnóstico precoz en personas sin hogar
Carreteras más seguras Carreteras más seguras
Investigadores de la UPV y Metalesa desarrollan nuevas infraestructuras inteligentes para mejorar la seguridad vial