Premi Sambori

Maria del Mar Martínez Belda i Maurici Cortina Andreu aconsegueixen sengles accèssits en el XVII Concurs Universitari de Narrativa Curta en Valencià

[ 29/06/2020 ]

Maria del Mar Martínez Belda i Maurici Cortina Andreu, estudiants tots dos de la Universitat Politècnica de València (UPV), han obtingut sengles accèssits en el XVII Concurs Universitari de Narrativa Curta en Valencià Premi Sambori 2020, certamen convocat un any més per la Fundació Sambori i les cinc universitats públiques de la Comunitat, amb l'objectiu de promoure i difondre l'ús del valencià dins de l'àmbit educatiu.

‘Perfecció’

Maria del Mar Martínez Belda, alumna del Grau en Enginyeria Industrial i Desenvolupament de Productes de la UPV, ha sigut guardonada pel seu relat Perfecció.

En aquest, Maria del Mar conta la història d'un home major que s'ha quedat vidu i a qui l'edat comença a dificultar-li el dia a dia. “Ell intenta demostrar, amb molt d'esforç, que encara és autosuficient i no necessita ajuda”, explica l'autora. “Per desgràcia”, afig, “no sempre podem controlar tot el que passa al nostre al voltant i, en el seu cas, un petit error fa que la seua filla decidisca enviar-lo a una residència, amb totes les conseqüències emocionals que això suposa per a ell”.

Satisfeta pel reconeixement, Maria del Mar comenta que, al llarg de tota la seua vida, “l'escriptura ha estat sempre present, ja que per a mi és una manera d'expressar tot allò que crec que mereix ser escoltat, tant a escala personal, com a escala social”.

‘Pensant escriure quan no saps què escriure perquè no saps en què penses’

En el cas de Maurici Cortina Andreu, l'obra per la qual ha rebut el premi és Pensant escriure quan no saps què escriure perquè no saps en què penses, que narra, en paraules de l’autor, “els pensaments d'un personatge que s'adona que creix veient que s'està quedant calb. A partir de fets quotidians com preocupar-se per arribar a final de mes, enamorar-se o fer la declaració de la renda, es planteja reflexions per a entendre el món exterior a partir del món interior, i conformar una visió pròpia d'un mateix en un context com el d'avui dia”.

“El protagonista”, prossegueix Maurici, “reflexiona mitjançant dues veus. Una de més filosòfica i una altra de més superficial, que es van intercalant i mantenint una conversa entre aquests dos jos”.

Sobre la seua trajectòria narrativa, Maurici conta que l'escriptura “és un espai que em permet entendre les coses que passen al meu al voltant i dins de mi, trencant barreres mentals o sentimentals autoimposades que es fan evidents quan es plasmen en el paper”.

137 aspirants

A la present edició del Premi Sambori s'han presentat 137 originals de totes les universitats públiques valencianes, dels quals 63 pertanyen a estudiants de la UPV.

El primer premi del certamen ha recaigut en l'obra Recorda bé el que vaig a dir-te, de Josep Chordà Monsonís (Universitat Jaume I de Castelló); el segon, en Crònica d’una mor(t) anunciada, de Laura Sellés Lloret (Universitat d'Alacant); i el tercer, en Amiga, de Joan Pelegrí i Torres (Universitat de València).

El lliurament dels premis, previst inicialment per al passat 30 de maig a l'UJI de Castelló, es realitzarà en el format i la data que s'acorde pròximament, amb les garanties sanitàries adequades per a totes les persones participants i col·laboradores.

Cancerless Cancerless
Carreteras más seguras Carreteras más seguras
Reintroducción del gallipato Reintroducción del gallipato
Premi de la Ribera Premi de la Ribera