#GlobalChallenge

70 estudiants de nou universitats espanyoles presenten un manifest reclamant una nova societat post COVID-19

[ 21/05/2020 ]

70 estudiants d’universitat de tot Espanya s'han unit en línia durant el confinament per a preparar i llançar un manifest que reclama un canvi. “No volem una societat com la d'abans. En volem una nova per a continuar avant”, afirma a l'inici del vídeo del manifest Patricia Hoyos, estudiant d'Enginyeria en Tecnologies Ambientals”.

Aquest estudiantat, preocupat pel futur de la seua generació, va iniciar fa dos mesos un procés de reflexió conjunta facilitat per l'equip de #GlobalChallenge, un programa interuniversitari de formació, participació i acció pel canvi social. Creant grups de treball i a través de trobades digitals i col·laboracions en línia, l’alumnat implicat ha elaborat un manifest que exigeix modificacions socials, laborals, econòmiques, ecològiques i de consum, entre altres.

Salaris dignes, millors condicions laborals i renda bàsica universal garantida

“Vivim una situació que no té precedents. La crisi ha posat a molta gent contra les cordes. Si tens un treball precari, estalviar per a imprevistos es converteix en un impossible. La desigualtat no és una cosa natural i no hem d'acceptar-la com a inevitable. Per a viure, i no solament sobreviure, necessitem salaris dignes, millors condicions laborals i una renda bàsica universal garantida”, indiquen en el seu manifest escrit.

“No podem impedir que hi haja noves crisis, però sí que podem decidir com les enfrontem. No podem eixir d'aquesta amb més desigualtats. Ningú ha de quedar-se arrere”, afegeixen, al mateix temps que demanen una major formació en el funcionament tributari i de despesa pública, incidint en la necessitat de lluitar, eficaçment, contra l'evasió fiscal.

Sostenibilitat en la producció i el consum

“Volem una economia que pense en les persones i el planeta”, assenyalen, i advoquen per canvis d'impacte en els models actuals de producció i consum, promovent la justícia, la responsabilitat i la sostenibilitat.

En aquesta línia, enfrontar seriosament el canvi climàtic és un altre dels eixos fonamentals del manifest realitzat per estudiants de la Universitat Politècnica de València (UPV), juntament amb alumnes de vuit institucions d'educació superior més: la Universitat Politècnica de Madrid, la Universitat d'Alcalá, la Universitat Carles III, la Universitat de Castella-la Manxa, la Universitat d'Extremadura, la Universitat de Granada, la Universitat de Girona, la Universitat Rei Joan Carles, la Universitat de Sevilla i la Universitat de Valladolid.

La universitat té un paper clau

El manifest posa el focus, principalment, en dos aspectes, la societat i la universitat. A aquesta última se li reclama que “ha d'estar al costat dels estudiants”, apostant “per una educació de qualitat i inclusiva, que assegure que qualsevol persona puga accedir-hi, flexibilitzant preus i evitant la precarització de les persones que formen part de la comunitat universitària”. Reclamen, en definitiva, “una actuació més col·lectiva”.

A més de la formació acadèmica, l’alumnat demana a la universitat que proporcione espais d'anàlisi, per a construir ciutadania i fomentar propostes de canvi. Així mateix, a nivell climàtic, demanden compromisos concrets, des de la reducció del consum energètic fins al tipus d'alimentació oferida a les cafeteries dels campus.

#Global Challenge

Iniciativa d'ONGAWA i InspirAction, #GlobalChallenge ofereix a l’estudiantat universitari accions de formació i participació orientades al canvi social. Sorgit el 2015 a la Universitat Politècnica de Madrid, el programa s'ha estès ja a 10 universitats espanyoles més.

#Global Challenge compta amb el finançament de la Cooperació Espanyola, l'Ajuntament de Madrid i l'Ajuntament de Sevilla, i amb la col·laboració de la CRUE Universitats Espanyoles i les universitats participants; en el cas de la UPV, a través del Centre de Cooperació al Desenvolupament.

Acabar amb la pobresa infantil a Espanya augmentaria el PIB un 5'7% Acabar amb la pobresa infantil a Espanya augmentaria el PIB un 5'7%
La pobresa infantil a Espanya, a debat en unes jornades organitzades per la Càtedra d'Infància i Adolescència de la UPV, a Torrevella
QS rànquings per matèries QS rànquings per matèries
La UPV, reconeguda com a millor universitat d'Espanya per a estudiar tant Enginyeria Agroalimentària i Forestal com Art i Disseny