ENERXICO

La UPV participa en un projecte internacional per a desenvolupar eines de computació d'altes prestacions per a aplicar-les en diferents sectors energètics

[ 27/03/2020 ]

La Universitat Politècnica de València (UPV), a través de l’Institut CMT-Motors Tèrmics, és un dels socis del projecte internacional ENERXICO Supercomputing and Energy for Mexico, l'objectiu principal del qual és el desenvolupament d'eines de computació d'altes prestacions (CAP n’és la sigla, i HPC en anglès) per a l’aplicació en diferents sectors energètics, en concret, els de l'energia eòlica, els combustibles del futur d'origen renovable i la prospecció petrolífera.

Finançat per la Unió Europea i amb un pressupost pròxim als 2 milions d'euros, el projecte compta també amb la participació del Centre Nacional de Supercomputació de Barcelona (CNS); el Centre d'Investigacions Energètiques, Mediambientals i Tecnològiques (CIEMAT); empreses com Iberdrola, Repsol i Bull, i les universitats Tècnica de Munic i de Grenoble Alps.

Biocombustibles i e-fuels

En el context actual de necessària descarbonització del sector energètic, l'ús de combustibles líquids passa per la substitució dels combustibles fòssils per alternatives renovables, que mantinguen la densitat energètica i siguen el més neutres possible des del punt de vista del diòxid de carboni (CO2) i altres emissions contaminants.

En aquest escenari, ENERXICO se centra en dues alternatives. En primer lloc, l'ús de biocombustibles de fonts sostenibles, no compromeses per l'ús alimentari, que segons les estimacions de l'Agència Internacional de l'Energia haurien d'augmentar un 24% en el període 2019-2024. I en segon, els combustibles líquids d'origen sintètic, denominats e-fuels, que poden ser produïts a partir d'hidrogen obtingut d'electròlisi, emprant per a això electricitat renovable i CO2 capturat.

El paper del CMT-Motors Tèrmics de la UPV

Dins del projecte, la labor de l'Institut CMT-Motors Tèrmics de la UPV se centra en l'estudi dels combustibles d'origen renovable per al seu ús en l'àmbit del transport. En concret, el personal investigador de la UPV treballa en el desenvolupament de models que permeten descriure el procés de disgregació en gotes, la mescla amb aire i l'alliberament de calor en motors que empren aquests combustibles.

Segons explica José Mª García, investigador de l'Institut CMT-Motors Tèrmics de la UPV, l'adequada quantificació d'aquests processos és “de summa importància, perquè controlen l'eficiència i les emissions contaminants dels motors emprats per aquests nous combustibles”.

Jesús Benajes, investigador del CMT-Motors Tèrmics i coordinador del projecte a la UPV, afig que l'avanç en computació d'altes prestacions aplicat a l'enginyeria en les últimes dècades “ha sigut impressionant. La disponibilitat d'eines de càlcul fiables, com les d'ENERXICO, per a analitzar aquests combustibles, permetrà el disseny de sistemes que els empren d'una forma més eficient i amb mínim impacte ambiental”, afirma.

Experiments avançats per a la validació dels models

Segons explica l'equip investigador de la UPV, el fet d'emprar combustibles de tipus renovable obliga a una adequada caracterització de les seues propietats físiques i químiques, no sempre iguals a les dels combustibles fòssils convencionals, com també a l'avaluació del seu comportament en condicions de motor.

En aquest sentit, des del CMT-Motors Tèrmics de la UPV es duran a terme mesures experimentals, en maquetes específiques on s'apliquen tècniques de visualització a alta velocitat i tècniques làser per a mesurar paràmetres de rellevància amb els diferents combustibles, que les prediccions dels models desenvolupats hauran de reproduir.

“Aquestes mesures”, conclou José Vicente Pastor, investigador també del CMT-Motors Tèrmics de la UPV, “permetran avaluar, de forma independent, com afectaran els nous combustibles la combustió i les emissions dels futurs sistemes que els empren”.

ENERXICO va començar al mes de juny passat i, en principi, es prolongarà fins al juny del 2021.

Projectes REMDE i DEBIO Projectes REMDE i DEBIO
La UPV demostra la usabilitat dels humans virtuals en el seu camí cap al reconeixement automàtic de símptomes depressius
"L'exili del 39 en el còmic. Vinyetes a la frontera" "L'exili del 39 en el còmic. Vinyetes a la frontera"
Obres gràfiques de creadors com Paco Roca, Manel Granell, Jordi Peidro o Ana Penyas, es converteixen en poderoses eines per a la transmissió de silenciades històries d'exili
Segons l'ONU, l'assetjament sexual en els espais públics és un problema quotidià al qual s'enfronten dones i xiquetes en tots els països del món
Nova edició del CHALLENGE STEAM en la UPV Nova edició del CHALLENGE STEAM en la UPV
La iniciativa pretén acostar a l'alumnat infantil i juvenil a l'apassionant món de la programació, la robòtica, la impressió 3D, etc.
Un any de rècord Un any de rècord
La UPV va ingressar 116 milions d'euros en 2023 gràcies a la seua activitat en I+D+I, la xifra més alta de la seua història
El Santuario i Torrecilla El Santuario i Torrecilla
La UPV porta l'electricitat a dos llogarets d'Hondures construint plantes solars fotovoltaiques i capacitant a la població local