Anàlisi de tecnologia G-COVER

Un equip investigador de l'IUMPA i de l'ETSA de la UPV desenvolupa un model per a avaluar aïllants tèrmics en la construcció

[ 12/02/2020 ]

Un equip investigador de l'Institut Universitari de Matemàtica Pura i Aplicada (IUMPA) i l'Escola Tècnica Superior d'Arquitectura (ETSA) de la Universitat Politècnica de València (UPV) ha desenvolupat un model complet per a avaluar les prestacions d'un dels productes de la companyia tecnològica mexicana G-COVER com a aïllant tèrmic en la construcció.

En el context actual de canvi climàtic, la demanda d'aire condicionat als nostres habitatges és cada vegada major. Per tant, una primera estratègia que s'ha de seguir en un edifici que pretenga convertir-se en energèticament sostenible és aïllar-lo tèrmicament per a disminuir així les seues necessitats de climatització.

Els nostres edificis es calfen per l'acció del sol, la qual cosa obliga a extraure la calor dels habitatges usant aire condicionat. Per tant, l'aplicació de recobriments termoaïllants en parets i sostres que aïllen les nostres edificacions de la calor exterior comportaria una disminució de la temperatura interior i, per tant, una reducció de les despeses associades a la climatització.

En aquest cas, el recobriment analitzat s'aplica com una pintura segons l'ús, però amb les propietats d'un revestiment que impedeix el pas de la calor a l'interior de l'edifici. El projecte ha avaluat l'impacte energètic que l'aplicació del recobriment de G-COVER tindria en diferents climes del món.

Disminució de fins a un 15% de la temperatura interior

Per a elaborar aquest model s'han dut a terme diferents experiments sobre tres instal·lacions idèntiques. En una d'aquestes es va aplicar la pintura per la part exterior; en una altra, per la superfície interna, i la tercera d'aquestes és una instal·lació de control.

Així mateix, aquestes instal·lacions van ser exhaustivament monitorades, tant per a avaluar els efectes de l'aplicació del recobriment com per a obtenir de forma rigorosa els paràmetres fonamentals del model.

Aquest model permet predir els estalvis que comportaria l'ús de la pintura en diferents tipologies constructives situades en diferents zones climàtiques. De fet, l'aplicació del recobriment pot arribar a assolir una reducció de fins a un 15% en la temperatura interior de l'edifici.

"Per exemple", explica Alberto Conejero, investigador de l'IUMPA de la UPV i director del projecte, "la seua aplicació a un contenidor metàl·lic situat en un ambient a 35°C comportaria una disminució de la temperatura interior d'un 15%, i la seua aplicació en una granja avícola situada en un ambient a 40°C, una disminució del 13%".

En aquest sentit, Conejero destaca que el desenvolupament de models matemàtics precisos ha permès predir de manera rigorosa l'aïllament tèrmic que produeix l'ús d'aquestes pintures o recobriments. "Dels resultats obtinguts es pot inferir que la seua aplicació sistemàtica en l'edificació tindria un rellevant impacte energètic i mediambiental", afig Conejero.

Projecte demostratiu en 80 habitatges del Magdalena (Colòmbia)

Finalment, Pedro Fernández de Córdoba, investigador també de l'IUMPA de la UPV, participant en el projecte i soci fundador de l'empresa Energesis Ingeniería (companyia sorgida al si de la UPV), destaca que els resultats d'aquesta investigació han impulsat l'empresa colombiana Energesis Natura (representant a Llatinoamèrica d'Energesis Ingeniería) a participar en un ambiciós projecte demostratiu que inclou l'aplicació del recobriment i el monitoratge i l?avaluació del seu efecte en 80 habitatges situats en vuit municipis del departament caribeny del Magdalena (Colòmbia).

"Aquesta iniciativa es desenvolupa com una de les activitats del macroprojecte Investigació dels efectes de la variabilitat climàtica i el canvi climàtic sobre el recurs hídric, la biodiversitat i les activitats agropecuàries al departament del Magdalena, impulsat pel govern del departament colombià, finançat pel Fons de Ciència, Tecnologia i Innovació colombià i en el qual Energesis Natura està activament involucrada", conclou Fernández de Córdoba.

Projectes REMDE i DEBIO Projectes REMDE i DEBIO
La UPV demostra la usabilitat dels humans virtuals en el seu camí cap al reconeixement automàtic de símptomes depressius
"L'exili del 39 en el còmic. Vinyetes a la frontera" "L'exili del 39 en el còmic. Vinyetes a la frontera"
Obres gràfiques de creadors com Paco Roca, Manel Granell, Jordi Peidro o Ana Penyas, es converteixen en poderoses eines per a la transmissió de silenciades històries d'exili
Segons l'ONU, l'assetjament sexual en els espais públics és un problema quotidià al qual s'enfronten dones i xiquetes en tots els països del món
Nova edició del CHALLENGE STEAM en la UPV Nova edició del CHALLENGE STEAM en la UPV
La iniciativa pretén acostar a l'alumnat infantil i juvenil a l'apassionant món de la programació, la robòtica, la impressió 3D, etc.
Un any de rècord Un any de rècord
La UPV va ingressar 116 milions d'euros en 2023 gràcies a la seua activitat en I+D+I, la xifra més alta de la seua història
El Santuario i Torrecilla El Santuario i Torrecilla
La UPV porta l'electricitat a dos llogarets d'Hondures construint plantes solars fotovoltaiques i capacitant a la població local