Premis Muy Jóvenes Científicas

Elena Pinilla Cienfuegos (NTC-UPV), guardonada per la revista 'Muy Interesante' en la categoria de Nanotecnologia

[ 20/01/2020 ]

Elena Pinilla Cienfuegos, investigadora del Centre de Tecnologia Nanofotònica (NTC) de la Universitat Politècnica de València (UPV), ha sigut guardonada amb un dels Premis a Científiques Molt Joves, atorgats per la revista Muy Interesante. En concret, Pinilla ha rebut el premi en la categoria de Nanotecnologia.

L'objectiu principal d'aquests premis és donar visibilitat a joves científiques espanyoles i reconèixer el seu treball, per la qual cosa les candidates han sigut seleccionades per la seua labor en àrees i disciplines en les quals la presència de la dona continua sent avui minoritària.

El jurat, format pel comitè de redacció de la revista Muy Interesante, té igualment en compte la trajectòria professional i l'activitat divulgadora de les professionals, i amb aquests guardons premia la dedicació i l'excel·lència d'unes professionals que s'han convertit en un model per a les xiquetes i les adolescents que conformaran les generacions de científiques del demà.

A més de la de nanotecnologia, els premis inclouen altres sis categories: recerca en energies renovables, robòtica, intel·ligència artificial, ciències de la Terra, recerca espacial i emprenedoria R+D+I.

"Una injecció d'energia per a continuar la labor de recerca, no sempre gratificant"

La investigadora de l'NTC-UPV, que va arreplegar el guardó durant la celebració d'Homo Curiosus, un esdeveniment dedicat a la divulgació científica que promouen Muy Interesante i Odisea, reconeix que el premi "suposa una injecció d'energia per a continuar la labor de recerca, que no sempre és gratificant perquè és dura, fonamentalment per la lluita contra la burocràcia".

"Aquesta part", afig Pinilla, "desgasta molt, però premis com aquest et recorden les moltes coses bones que té aquesta professió, que són la majoria, i t'ajuda a continuar avant".

Interruptors òptics i el projecte THOR

En l'actualitat, Elena Pinilla treballa en el disseny, la caracterització i la fabricació de dispositius nanofotònics integrats amb nous nanomaterials (materials 2D i nanomaterials moleculars) per fer-los més xicotets, robustos, eficients i respectuosos amb el medi ambient. Aquests dispositius nanofotònics, basats en làsers i nanoantenes, tenen aplicacions en telecomunicacions o biomedicina, entre altres àmbits.

"El meu repte més immediat és continuar un projecte que va nàixer l'any passat, centrat en la integració de nanopartícules, per poder fer interruptors òptics, un element fonamental en els circuits nanofotònics que té aplicacions, per exemple, en biosensors. A més, fa poc m'he incorporat a l'equip del projecte THOR, coordinat per l'NTC", explica Pinilla.

THOR permetrà desenvolupar un dispositiu que millorarà la detecció de drogues i explosius, i ajudarà també en els diagnòstics mèdics, les comunicacions sense fil i l'observació espacial.

Especialment compromesa amb la visibilització de la dona en la ciència

Llicenciada en Ciències Físiques per la Universitat Complutense de Madrid i màster en Nanotecnologia Molecular per la Universitat de València, Elena Pinilla és, a més, vicepresidenta de la Reial Societat Espanyola de Física, vicepresidenta de la Divisió d'Ensenyament i Divulgació de la Física, membre de la Federació Valenciana de Divulgació Científica (FEVADIC), i subdirectora de la Revista Española de Física.

La investigadora de la UPV destaca també pel seu compromís a visibilitzar la labor de la dona en la ciència i intentar mostrar referents reals i pròxims a xiquetes i xiques joves, amb la idea de trencar estereotips que desanimen les dones a l'hora de triar la física o la tecnologia com a professió.

En aquest aspecte, cal destacar que Pinilla forma part del Grup Especialitzat de Dones en Física (GEMF-RSEF) i l'Associació de Dones Investigadores i Tecnòlogues (AMIT), és mentora en Àrea de Dona, Òptica i Fotònica de la Societat Espanyola d'Òptica (SEDOPTICA) i experta en la iniciativa Girls4STEM, a més de col·laborar en iniciatives com ara el Dia Internacional de la Dona i la Xiqueta en la Ciència (11 de febrer).

"Una societat més sàvia i més formada és també més lliure i més justa"

Una altra de les grans passions d'Elena Pinilla és la divulgació científica. En aquest camp, és responsable de la secció "Hemos leído que..." en la Revista Española de Física; ha participat en nombrosos esdeveniments de divulgació, com ara el festival OGMIOS, organitzat per la Federació Valenciana de Divulgació Científica (FEVADIC), o Pint of Science, entre d'altres; i ha sigut seleccionada per a participar en la tercera edició de "#MujeresDivulgadoras: ciencia con voz de mujer".

"El meu objectiu", conclou, "és traslladar al públic general la idea que la física que ens envolta és interessant i curiosa per a tota la ciutadania, i el convenciment que una societat més sàvia i més formada és també més lliure i més justa".

Projectes REMDE i DEBIO Projectes REMDE i DEBIO
Un any de rècord Un any de rècord
El Santuario i Torrecilla El Santuario i Torrecilla