Gas i insulina!

Dani Albero, un diabètic al Dakar amb el suport de quatre estudiants de la Universitat Politècnica de València

[ 13/01/2020 ]

Va ser a primera vista. Jordi Company, en aquells dies alumne de segon curs del Grau en Comunicació Audiovisual del campus de Gandia de la Universitat Politècnica de València (UPV), es trobava presenciant el ral·li Baix Aragó quan va llegir, en una furgoneta, la inscripció "Un diabètic al Dakar". La seua passió per les motos i el cuquet per ajudar els altres van forjar la seua amistat amb Daniel Albero, el pilot de motos de Carcaixent amo del vehicle.

"Valent és un adjectiu que es queda curt per a definir a Albero", explica Company. "És un exemple de lluita, obstinació i superació, que ha fet història per ser el primer pilot amb diabetis tipus 1 que participa en el ral·li més dur del món: el Dakar", afig.

L'any passat, diversos problemes el van obligar a abandonar al Perú

En la present edició del ral·li, que transcorre pel desert d'Aràbia Saudita, Albero competeix amb el dorsal número 105 i la seua moto Azucarilla. El seu lema, "Gas i insulina!", està fent història. L'any passat, el pilot de Carcaixent ja va participar en l'edició celebrada al Perú, però va haver d'abandonar després de tres etapes per culpa d'una avaria en la moto, les nafres dels peus i les seqüeles d'un trencament de monyica ocorregut setmanes abans del viatge.

També l'edició del 2020 està resultant extremadament difícil. De fet, la moto d'Albero va patir una avaria severa el dimecres 8, al final de la quarta etapa, i encara que per moments la presència del valencià va semblar perillar, l'organització del ral·li va comunicar al pilot que podia continuar en la carrera després del dia de descans (el passat dissabte dia 11). Així doncs, Albero es va reincorporar a l'aventura ahir diumenge, amb l'objectiu d'entrar en meta a Qiddiya el pròxim divendres 17 de gener.

Companys de classe

El 2017, Jordi Company, Jairo González, Alberto García i Carlos Roso estudiaven en la mateixa classe i es van embarcar en el projecte. Van aconseguir donar-li "un punt de professionalitat" a la gesta, explica Company, perquè "Dani no podia arribar a tot".

Llavors, aquests quatre estudiants van cercar patrocinis, van crear la marca, van dissenyar la web i van aconseguir repercussió nacional i milers de seguidors en les xarxes socials. Tot això sense deixar de costat els estudis universitaris, encara que Company reconeix el suport del professorat, sobretot quan arribaven els ral·lis. "Han tingut molta paciència amb nosaltres", reconeix.

Amb la col·laboració de la Càtedra d'Innovació de la UPV

A més de Jordi, Jairo, Alberto i Carlos, també la Càtedra d'Innovació de la UPV es va implicar en el projecte, la qual cosa es va traduir no solament en suport econòmic, sinó també en la possibilitat d'utilitzar els mitjans audiovisuals de la UPV per a l'enregistrament i edició dels vídeos. "Tenim el suport de grans farmacèutiques i empreses valencianes, però la Universitat aporta rigor i credibilitat al projecte. El suport de la UPV mola", confessa Company.

La iniciativa d'aquest grup d'estudiants és voluntària i Jordi reconeix que el projecte ha suposat un autèntic rodatge professional per a ells. De fet, tres d'ells ja treballen, mentre Jairo acompanya actualment a Albero al Dakar perquè està preparant un documental sobre "com es gestiona la diabetis tipus 1 en la carrera més dura del món", explica Company.

En la present edició, així mateix, cal destacar que s'ha produït una innovació important. "Amb l'ajuda de grans farmacèutiques, Dani corre el Dakar amb una bomba d'insulina, la qual cosa li permet estar més controlat i tranquil", afirma Company.

Per a Jordi Company, el millor és que "som una petita família, estem molt involucrats en el projecte. Aquest no és el somni de Dani, és el somni d'aquesta comunitat de dakarians que hem creat".

Exemple motivador

L'exemple de lluita i superació del pilot de Carcaixent ha deixat en les xarxes socials històries tan entranyables com la d'una mare que conta el canvi experimentat pel seu fill, que no volia eixir de casa quan li van diagnosticar la diabetis. "Però li encanten les motos; va conèixer el cas de Dani i, ara, és el seu referent. Només vol pujar a una moto i competir al Dakar", conta orgullós Company.

Són històries de vida que et reforcen i et fan creure encara més en la importància de la difusió de la campanya "Un diabètic al Dakar", la història "d'una bona persona, un ser valent i paternal", que, als 8 anys, va superar una meningitis que el va mantenir 20 dies en coma.

Poc després, li van diagnosticar la diabetis tipus 1 i, sent adult, va perdre el tercer fill amb tan sols tres mesos d'edat. Dani Albero és, sens dubte, un exemple de resiliència i superació. I vol complir el seu somni: demostrar que l'aventura del Dakar també és possible amb insulina.

Cancerless Cancerless
Carreteras más seguras Carreteras más seguras
Reintroducción del gallipato Reintroducción del gallipato
Premi de la Ribera Premi de la Ribera