Cultius, canals d'aigua, barraques, alqueries...

La FAO declara el regadiu històric de l'Horta com a Patrimoni Agrícola Mundial a proposta de la UPV i l'Ajuntament de València

[ 09/12/2019 ]

L'Organització de les Nacions Unides per a l'Alimentació i l'Agricultura (FAO) ha declarat el regadiu històric de l'Horta de València com a Sistema Important del Patrimoni Agrícola Mundial (SIPAM), i d'aquesta manera el reconeix com un lloc del planeta amb un "valor universal excepcional".

La candidatura acceptada la van presentar la Universitat Politècnica de València (UPV) i l'Ajuntament del Cap i Casal, amb el suport del Ministeri d'Agricultura, Pesca i Alimentació, i en col·laboració amb altres institucions.

Aquest reconeixement és el quart d'aquest tipus que ha obtingut Espanya (que fou pionera a Europa a aconseguir-lo, l'any 2017), i segueix els assolits per la Vall Salada d'Añana (Àlaba, País Basc), la Pansa de La Axarquía (Màlaga, Andalusia) i les Oliveres Mil·lenàries del Territori del Sénia (que engloba municipis de la Comunitat Valenciana, Catalunya i Aragó).

Què és un SIPAM?

El SIPAM és una figura creada per la FAO l'any 2002 a fi de promoure i garantir el futur de sistemes agrícoles tradicionals que han modelat paisatges estèticament impressionants i que combinen la biodiversitat agrícola amb ecosistemes resilients i un valuós patrimoni cultural. Tot això cerca impulsar aquestes regions tot prenent en consideració les tres dimensions del desenvolupament sostenible: l'econòmica, la social i la mediambiental.

Els més de 50 SIPAM reconeguts fins avui en més de 20 països del món reflecteixen una àmplia varietat de tipus d'agricultura que revelen la saviesa humana a l'hora de superar les dificultats inherents als territoris respectius.

Així mateix, els SIPAM compleixen també l'objectiu d'identificar i salvaguardar paisatges amb biodiversitat agrícola i sistemes de coneixement associats que contribueixen a aconseguir beneficis socials, culturals, ecològics i econòmics a tots els nivells: local, regional, nacional i mundial.

Els SIPAM són exemples pràctics, històricament afermats, pròxims i reals, que poden contribuir decisivament a fer realitat l'Agenda 2030 de l'ONU per al desenvolupament sostenible, i també a processos internacionals relacionats amb aquesta Agenda, com ara el Decenni d'acció per a la nutrició (2016-2025) i el Decenni de les Nacions Unides per a l'agricultura familiar (2019-2028).

El vincle entre món rural i urbà com a valor afegit

L'Horta, comarca històrica de la Comunitat Valenciana, reuneix tots els requisits que exigeix un SIPAM, a més del valor afegit d'establir un vincle entre el món rural i l'urbà. Així, l'Horta disposa d'un sistema productiu en el qual s'integren les cultures agrícola i hidràulica, llaurat durant segles -des de l'inici de la dominació àrab en aquesta zona- i que ha anat conformant un paisatge únic, el de l'horta de València i l'Albufera, que forma part del que es coneix com horta mediterrània.

La xarxa de reg de l'Horta s'estén per l'àrea agrícola periurbana de la ciutat de València i de dotzenes de nuclis de població situats al nord, l'oest i el sud dins la seua regió metropolitana. Geogràficament, l'àrea irrigada abasta una plana costanera amb un pendent suau que disminueix lentament des de l'interior fins a la mar.

El peculiar paisatge de l'Horta, integrat per camps de cultiu, canals d'aigua, camins rurals i edificis tradicionals (barraques i alqueries), i també pel Parc Natural de l'Albufera, ha sigut conformat per un sistema d'irrigació que es proveeix del riu Túria i que té les arrels en l'herència àrab. Aquest sistema de regadiu, que s'ha anat dissenyant al llarg de segles, estén a partir del riu Túria un sistema de séquies de reg dissenyat originalment en l'època medieval i que flueix per gravetat.

Les séquies de reg del sud desemboquen al Parc Natural de l'Albufera, un llac la configuració actual del qual com a reservori d'aigua dolça ha sigut alimentada per romanents hídrics de les àrees històricament irrigades. L'Albufera és un parc natural on l'arròs i la pesca artesanal tradicional conformen un sistema viu i vulnerable, la protecció del qual es veurà, sens dubte, afavorida per aquest reconeixement universal.

Cancerless Cancerless
Un equipo de la UPV participa en un proyecto europeo para prevenir el cáncer y contribuir a su diagnóstico precoz en personas sin hogar
Carreteras más seguras Carreteras más seguras
Investigadores de la UPV y Metalesa desarrollan nuevas infraestructuras inteligentes para mejorar la seguridad vial