El 'Nobel' de l'àmbit

Jaime Gómez Hernández, guardonat amb la medalla William Christian Krumbein 2020

[ 29/11/2019 ]

Jaime Gómez Hernández, catedràtic i investigador de la Universitat Politècnica de València (UPV), ha sigut guardonat amb la màxima distinció de la International Association for Mathematical Geosciences (IAMG), la medalla William Christian Krumbein 2020, considerada com l'equivalent al Premi Nobel en el camp de la recerca sobre matemàtiques aplicades a les ciències de la Terra.

La IAMG concedeix aquesta distinció des de l'any 1976, amb caràcter bianual, als investigadors més excel·lents d'aquest camp, en reconeixement a les aportacions científiques que han fet al llarg de tota la seua carrera. Des de la primera edició fins avui, quan Jaime Gómez esdevé el segon científic espanyol que passar a formar part d'aquesta elit internacional, hi ha un total de 33 persones guardonades.

"Rebre aquest premi és el màxim a què podia aspirar"

En la concessió del premi, la IAMG destaca les contribucions de Gómez Hernández en l?aplicació de les matemàtiques i la informàtica al camp de les ciències de la Terra en general, i de la hidrogeologia, en particular, així com el seu compromís i treball actiu amb la mateixa associació.

"Rebre aquest premi és el màxim a què podia aspirar", destaca Gómez Hernández, "és el Nobel de les matemàtiques aplicades a les ciències de la Terra. En la llista de guardonats hi ha els grans referents del nostre camp d'investigació, que han sigut i són un exemple per a mi. Per això, és un autèntic honor haver sigut distingit amb aquesta medalla i és també, sens dubte, un al·licient per a continuar treballant i investigant sobre aqüífers, canvi climàtic i sostenibilitat".

El lliurament del premi tindrà lloc en el marc del 36è Congrés Internacional sobre Geologia, que se celebrarà al març de l'any vinent a Delhi (Índia).

"Veure l'invisible", repte per al futur

Entre els seus pròxims grans reptes, Gómez Hernández apunta que, des del Grup d'Hidrogeologia de l'Institut d'Enginyeria de l'Aigua i Medi Ambient (IEAMA-UPV) continuaran treballant per desenvolupar noves aplicacions i eines que permeten "veure l'invisible" al subsòl.

"El nostre pròxim desafiament és incorporar tècniques d?intel·ligència artificial, aprenentatge automàtic i dades massives per saber què passa en els nostres aqüífers: predir-ne el comportament de cara a garantir una gestió tan eficient com siga possible", afirma Gómez.

A partir del febrer, coordinarà el projecte europeu InTheMed

Aquest no serà el seu únic gran objectiu per als pròxims mesos, atès que a partir del pròxim mes de febrer, Gómez Hernández coordinarà des de l'IEAMA-UPV el projecte europeu InTheMed sobre la sostenibilitat d'aqüífers a l'entorn mediterrani.

Aquesta recerca pretén desenvolupar una plataforma web que permeta als usuaris dels aqüífers (comunitats de regants, administracions públiques, entitats mediambientals o empreses gestores d'aigua) conèixer els efectes que les seues accions tenen sobre els recursos subterranis, com ara l'augment dels bombaments, la disminució dels retorns agrícoles o la reducció de la infiltració per l'efecte del canvi climàtic.

El projecte es desenvoluparà sobre 5 casos d'estudi pilot i, de manera específica, l'IEAMA-UPV analitzarà l'estat de l'aqüífer de Requena-Utiel.

Referència internacional dins d'aquest àmbit

Jaime Gómez Hernández és catedràtic d'Enginyeria Hidràulica a l'Escola Tècnica Superior d'Enginyeria de Camins, Canals i Ports de la UPV (ETSECCP-UPV) i responsable del Grup d'Hidrogeologia de l'IEAMA-UPV.

Es tracta, sens dubte, d'un dels científics més reconeguts a nivell mundial en l'àmbit de la hidrogeologia. Els seus estudis per a la caracterització de l'heterogeneïtat dels aqüífers són avui una referència internacional. Les seues contribucions han sigut fonamentals, per exemple, per a la introducció en hidrogeologia de la simulació estocàstica, que ara s'usa arreu del món per a l'avaluació de la incertesa en els sistemes aqüífers.

Durant els més 30 anys que ha dedicat a la recerca, Gómez Hernández ha publicat en revistes científiques més d'un centenar d'articles, que han rebut més de 6.000 cites. A més, l'investigador de la UPV és també editor associat en les revistes més prestigioses del seu sector (entre les quals es poden destacar Springer Nature Applied Science, Water, Mathematical Geosciences i Advances in Water Resources) i l'actual president de geoENVia, l'Associació Internacional de Geoestadística Mediambiental.

Projectes REMDE i DEBIO Projectes REMDE i DEBIO
Un any de rècord Un any de rècord
El Santuario i Torrecilla El Santuario i Torrecilla