Premi IAWA Milka Bliznakov

Eva Álvarez i Carlos Gómez, guardonats per donar visibilitat a les arquitectes de parla hispana a nivell mundial

[ 04/10/2019 ]

Eva Álvarez Isidro i Carlos Gómez Alfonso, arquitectes i professors de la Universitat Politècnica de València (UPV), han guanyat el premi IAWA Milka Bliznakov 2019 d'investigació, dotat amb 3.000 dòlars, amb el seu projecte Pluralismo y diversidad en la profesión: mujeres arquitectas que hablan español en IAWA.

L'IAWA, conegut per la seua sigla en anglès, és l'Arxiu Internacional de Dones en Arquitectura, impulsat per la Facultat d'Arquitectura i Estudis Urbans i les biblioteques universitàries de l'Institut Politècnic de Virgínia (Virginia Tech, dels Estats Units).

No sols arquitectes...

El seu objectiu és documentar la història de les arquitectes, adquirint, preservant, emmagatzemant i posant a disposició de la investigació documents tècnics de tots els perfils de la professió, és a dir, no solament d'arquitectes, sinó també de paisatgistes, dissenyadores, crítiques, historiadores i urbanistes, així com els registres de les seues organitzacions.

En concret, l'IAWA reuneix diferents materials de dones que van elegir com a professió l'arquitectura en una època en la qual hi havia poca presència femenina en aquest camp: abans del 1950.

Porta oberta a la col·laboració IAWA-UPV

El premi obtingut per Álvarez i Gómez s'atorga en honor a Milka Bliznakov, fundadora de l'IAWA, des del 2001. Entre les premiades en edicions anteriors, destaquen l'espanyola Carmen Espegel, l'estatunidenca Lori Brown, la canadenca Despina Stratigakos o l'argentina Inés Moisset.

Amb aquest projecte, segons ha explicat Álvarez, els investigadors de la UPV volen "augmentar la presència i la visibilitat de les arquitectes de parla hispana en aquest arxiu. Fins i tot això pot ser un primer pas de col·laboració entre la UPV i l'IAWA, amb la creació d'un arxiu a l'Escola Tècnica Superior d'Arquitectura de València", ha afegit. Els dos professors viatgen a Virgínia el dissabte 5 d'octubre per a realitzar una estada de deu dies en què tindran l'oportunitat de conèixer i consultar l'arxiu de l'associació.

650 arquitectes de 48 països

L'IAWA recopila informació de 650 arquitectes de 48 països diferents. D'elles, segons ha explicat Eva Álvarez, "només nou procedeixen de països de parla hispana. Tres són espanyoles i, entre elles, hi ha una valenciana: Cristina Grau".

L'estudi Grau es va dedicar principalment a la rehabilitació d'edificis patrimonials. En les seues oficines, per exemple, es va dissenyar la transformació del Mercat d'Abastaments en l'actual Complex Cultural, o la restauració de l'edifici Rialto, una de les obres emblemàtiques de l'art-déco a València.

Un article d'investigació, un llibre i una exposició

El premi rebut exigeix la publicació d'un article d'investigació al febrer del 2020. Així mateix, Álvarez ha assenyalat que, en el termini d'un any, tots dos tenen la intenció de "publicar un llibre i desenvolupar una exposició" sobre les arquitectes que parlen espanyol.

Álvarez i Gómez van estudiar arquitectura a la UPV, on es van conèixer. Són doctors en arquitectura del Departament de Projectes Arquitectònics i tots dos pertanyen al Grup d'Investigació en Art i Arquitectura Contemporània de la UPV.

Cancerless Cancerless
Carreteras más seguras Carreteras más seguras
Reintroducción del gallipato Reintroducción del gallipato
Premi de la Ribera Premi de la Ribera