Dissenyada per YUDesign UPV

YUNA, la boia de fondeig per a eliminar microplàstics, guanya el James Dyson Award a Espanya i podria aspirar al guardó internacional

[ 26/09/2019 ]

YUNA, la boia de fondeig que filtra l'aigua del mar amb l'objectiu d'eliminar microplàstics, és la guanyadora nacional de The James Dyson Award, un concurs de disseny internacional que anima, impulsa i inspira les noves generacions d'enginyeria, i que, a més, està dotat amb 2.200 euros de premi en aquesta categoria.

La boia ha sigut dissenyada per YUDesign, un equip format per 20 estudiants de la UPV, 17 del Grau en Enginyeria del Disseny i Desenvolupament de Productes que s'imparteix a l'Escola Tècnica Superior d'Enginyeria del Disseny de la Universitat Politènica de València (ETSED-UPV), dos alumnes del Grau en Enginyeria de Tecnologies Industrials i una alumna del Màster en Gestió d'Informació.

Disseny inspirat en el peix lluna

YUNA té una estructura aerodinàmica inspirada en l'antropometria del peix lluna, per la fàcil adaptació de la seua forma als fluxos de la marea. Segons explica Alice Ville, estudiant de la UPV i membre de l'equip, "YUNA requereix poca energia per a complir la seua funció. Els microplàstics que viatgen pels corrents arribaran a l'interior de la boia, que girarà amb els corrents, com un penell".

El sistema de filtratge es basa en una sèrie de tamisos de major a menor gramatge que aniran colant els microplàstics segons la grandària. Es planteja la filtració per carbó actiu per a les partícules microscòpiques. Una vegada separats els microplàstics, es procedirà a la seua reutilització perquè no tornen al mar.

Un prototip a escala i una empresa emergent a la vista

En l'actualitat, ja hi ha una maqueta a escala 1:5 del prototip del sistema de filtratge de YUNA, i en un futur, l'equip preveu que es puga utilitzar el polietilè per a evitar que la seua degradació contamine.

Així mateix, els estudiants pretenen abaratir els costos de producció realitzant les dues peces de la seua estructura exterior amb un sol motle. L'objectiu final és crear una empresa emergent per a comercialitzar la idea. "Ja tenim desenvolupat el pla de negoci a tres anys vista", expliquen els alumnes.

En aquest sentit, YUDesign té experiència en competicions d'emprenedoria universitària. De fet, van guanyar la VI edició del Challenge d'IDEES UPV, en la categoria d'Ecologia i Medi Ambient, així com la Start UPV Idees 2k19, en la categoria de Projecte Empresarial, i han exposat el seu prototip en cites com l'exposició "Cultura Politècnica", el Repensat i Fet o el Saló Nàutic Internacional de Sevilla.

Guanyadors de la fase nacional i possibles aspirants al premi internacional

El premi de la Fundació James Dyson suposa un tremend impuls per a l'equip YUDesign. El pròxim 17 d'octubre, la Fundació donarà a conèixer, dels 27 dissenys nacionals premiats, quins finalistes competiran pel premi internacional. El guanyador absolut s'embutxacarà 33.500 euros i la seua universitat rebrà 5.500 lliures esterlines.

La Fundació James Dyson és una organització benèfica, impulsada per l'enginyer i inventor britànic James Dyson, la missió del qual és aconseguir que la joventut s'interesse per l'enginyeria de disseny. A Espanya, The James Dyson Award assoleix, amb aquesta, la 15a edició.

A partir del guardó, la Fundació proporciona els diners, els materials i el suport que inventors i inventores puguen necessitar per a posar en marxa els seus dissenys.

YUDESIGN, membre de Generació Espontània

L'equip YUDesign, creat a l'octubre del 2017, forma part de Generació Espontània, la plataforma llançada des de la institució que dirigeix Francisco Mora per a ajudar el seu estudiantat més competitiu i internacional. Sota aquest paraigua, la UPV desplega un programa d'un suport institucional a les associacions més actives perquè duguen a terme les seues activitats extracurriculars (participació en esdeveniments, competicions, concursos internacionals, programes de voluntariat...) i servisquen d'exemple i motivació a la resta de la comunitat universitària.

En l'actualitat, pertanyen a Generació Espontània més de 60 associacions de la UPV. Entre aquestes, per exemple, Hyperloop UPV, guanyadora al juliol del Premi a la Innovació en la Hyperloop Pod Competition de Los Angeles; Formula Student UPV, una de les escuderies universitàries més potents del món, o iGEM UPV, que a l'octubre del 2018 es va proclamar a Boston vencedor absolut de la competició de biologia sintètica més important del planeta.

Projectes REMDE i DEBIO Projectes REMDE i DEBIO
Un any de rècord Un any de rècord
El Santuario i Torrecilla El Santuario i Torrecilla