- -
UPV
 

Premi Talgo a la Innovació Tecnològica

Un projecte del Centre d'Investigació d'Enginyeria Mecànica UPV permet reduir els costos de manteniment i augmentar la velocitat dels trens AVE

[ 11/09/2019 ]

L'experiència dels operadors ferroviaris i dels quasi dos milions de passatgers que mensualment viatgen als trens d'alta velocitat (AVE) podria veure's millorada substancialment gràcies al projecte d'un equip del Centre d'Investigació d'Enginyeria Mecànica (CIEM) de la Universitat Politècnica de València (UPV).


Es tracta d'un sistema que ha sigut reconegut per la Fundació Talgo amb el Premi a la Innovació Tecnològica i que, si s'aplicara, reduiria els costos de manteniment de les infraestructures ferroviàries i augmentaria la velocitat de circulació dels trens AVE.


Una millora en el disseny de la catenària


Dotada amb 20.000 euros de premi, la innovació reconeguda pel jurat en la 17a convocatòria d'aquest guardó és una eina que optimitza la geometria de la catenària, infraestructura que transmet, a través del pantògraf, l'energia elèctrica que impulsa els trens.


En moviment, els trens exerceixen una força que provoca vibracions en la catenària, a més d'una oscil·lació que, si és massa elevada, pot produir un tall en la transmissió d'energia i, per tant, la pèrdua de velocitat de circulació. En el disseny de les catenàries es duen a terme simulacions per a intentar mantenir aquesta vibració sota control. El que proporcionen el codi i els algorismes desenvolupats durant la investigació de la UPV és una manera de resoldre aquestes simulacions en molt menys temps.


Quatre anys d'investigació


El nou sistema és el resultat dels quatre anys de treball del tècnic superior d'investigació al CIEM Santiago Gregori Verdú en la seua tesi, dirigida per Manuel Tur Valiente i Javier Fuenmayor Fernández, professor i catedràtic, respectivament, del Departament d'Enginyeria Mecànica i de Materials de la UPV.


"És una eina ben útil per al dissenyador de catenària", explica Gregori, "perquè pot optimitzar la posició de certs elements, la geometria, l'altura de certs cables... a fi que la interacció amb el pantògraf resulte tan bona com siga possible".


Un guardó que incentiva millores en la seguretat, la qualitat o els costos del transport ferroviari


El premi Talgo a la Innovació Tecnològica, lliurat a la seu del Consell Superior d'Investigacions Científiques, a Madrid, incentiva investigadors de les diverses àrees relacionades amb el sector a portar a terme projectes, estudis i innovacions tècniques i tecnològiques que contribuïsquen a la millora de la seguretat, la qualitat o els costos del servei i el transport ferroviari.


Més informació

Notícies destacades


Acabar amb la pobresa infantil a Espanya augmentaria el PIB un 5'7% Acabar amb la pobresa infantil a Espanya augmentaria el PIB un 5'7%
La pobresa infantil a Espanya, a debat en unes jornades organitzades per la Càtedra d'Infància i Adolescència de la UPV, a Torrevella
QS rànquings per matèries QS rànquings per matèries
La UPV, reconeguda com a millor universitat d'Espanya per a estudiar tant Enginyeria Agroalimentària i Forestal com Art i Disseny
L''Escola de Disseny' canvia de nom L''Escola de Disseny' canvia de nom
L'ETSEADI (Escola Tècnica Superior d'Enginyeria Aeroespacial i Disseny Industrial) substitueix la denominació d'ETSED
La UPV, en la semifinal de Solo de Ciencia La UPV, en la semifinal de Solo de Ciencia
Entre els deu semifinalistes, es troben Miguel López, investigador del CVBLab-Human Tech i Carolina Rober, doctoranda en la UPV
Primers passos del museu Ciéncia fallera de la UPV Primers passos del museu Ciéncia fallera de la UPV
La UPV celebra l'acte de lliurament de premis del I concurs "La Ciència a les Falles". Els ninots guanyadors, els primers d'aquest nou museu de la universitat
UPV-CLÍNIC UPV-CLÍNIC
La UPV i INCLIVA signen un conveni per a impulsar conjuntament la innovació en l'àmbit de la salut



EMAS upv