Especial Azalea - Dia 0

Un segon premi en Eficiència Energètica i acariciant el podi general a una setmana del final de la Solar Decathlon Europe 2019

[ 21/07/2019 ]

A la vora del Danubi, en una ciutat de conte de fades -Szentendre- situada a tot just 20 quilòmetres de Budapest, una trentena d'estudiants de la Universitat Politècnica de València (UPV) es troba competint, des del passat 26 de juny, en la final de la Solar Decathlon Europe 2019 (SDE 2019), la competició internacional universitària que té per objecte el disseny i l'edificació d'habitatges que consumisquen la menor quantitat de recursos naturals i produïsquen el mínim possible de residus durant el seu cicle de vida.

Són Azalea UPV, l'equip de Generació Espontània que ja només amb la seua presència entre les deu finalistes ha fet història, però vol més... I amb ells viurem el rush final d'una competició que conclourà diumenge que ve, 28 de juliol, dia en què es donarà a conèixer el nom del guanyador absolut de la SDE 2019.

Una barraca sostenible... construïda en temps récord

"Jo diria que el nostre major assoliment és haver acabat la casa", afirma somrient i satisfeta Alina Marín, "perquè una estructura que portàvem mesos muntant a València, construir-la ací en 14 dies... Ni tan sols sabíem si anàvem a ser capaços de fer-ho".

I vaja si ho han fet. Superant la constant pluja, els problemes amb les bateries, el trencament de l'inversor... La seua barraca sostenible ja brilla amb llum pròpia entre la desena de construccions que, dia rere dia, reben centenars de visites de curiosos, investigadors... i jutges de la competició.

Superats el procés de selecció -realitzat al desembre de 2017 i en el qual Azalea va obtenir una de les millors puntuacions de tots els finalistes-, els dos workshops previs de presentació de les maquetes de les instal·lacions, i la fase de construcció, l'equip s'enfronta des del passat dia 16, i fins diumenge que ve, a l'examen i anàlisi constant dels jutges.

Acariciant el podi en una classificació en constant actualització

"Tots els dies ens monitoren la casa, comprovant la humitat, la temperatura ambient, etcètera", explica Alina. Fruit d'anàlisi com aqueix, els jutges van atorgant els premis en diferents categories, base fonamental d'una classificació final que va fluctuant hora a hora, i en la qual, ara mateix, Azalea es troba lluitant pel podi.

De les deu categories en lliça, el jurat de la SDE ja ha dirimit quatre: Comunicació, en el qual Azalea va finalitzar 4t; Sostenibilitat, en la qual va obtenir la 6a millor puntuació; Innovació i Viabilitat, en la qual va ser 4t; i Eficiència Energètica, en el qual l'equip de la UPV va aconseguir el segon premi que ara mateix corona la taula de l'interior de la barraca.

En altres dos, Condicions de Comfort i Funcionament de la Casa, el seguiment és diari i va definint les xicotetes variacions de la classificació.

Altres quatre categories pendents... i una setmana de grans emocions per viure

Queden quatre categories pendents -Integració i Impacte, Enginyeria i Construcció, Arquitectura, i Balanç Energètic-, i en totes elles Azalea té serioses expectatives d'èxit. Quarts, però molt a prop tant del tercer com del segon lloc, l'equip viu pendent de cada moviment de la taula. Ens espera una setmana d'emocions... qui sap si coronada amb una gesta per al record. Ací, en Szentendre, estarem per a explicar-vos-ho.

Notícies destacades

Acabar amb la pobresa infantil a Espanya augmentaria el PIB un 5'7% Acabar amb la pobresa infantil a Espanya augmentaria el PIB un 5'7%
La pobresa infantil a Espanya, a debat en unes jornades organitzades per la Càtedra d'Infància i Adolescència de la UPV, a Torrevella
QS rànquings per matèries QS rànquings per matèries