Oberta al públic fins al 22 de setembre

La UPV inaugura, al Museu de les Ciències, l'exposició "Cultura politècnica. Habitar el present, construir el futur"

[ 09/07/2019 ]

Sabies que el mòbil que uses cada dia és més potent que l'ordinador que va portar a l'Apol·lo 11 a la Lluna?, podries calcular quants motors hi ha a ta casa?, arribaran els robots a pensar com els humans? La nostra vida quotidiana es troba envoltada d'objectes que són fruit de molts anys d'investigació científica i desenvolupament tecnològic. Per a descobrir com hem arribat fins ací, la Universitat Politècnica de València (UPV) presenta, a la Ciutat de les Arts i les Ciències, l'exposició "Cultura politècnica. Habitar el present, construir el futur".

Amb aquesta exposició, inaugurada a mitjan juliol, la UPV arriba al colofó dels actes commemoratius del 50 aniversari de la institució, que s'han estat desenvolupant des de juliol de l'any passat, i que han posat en valor el seu patrimoni universitari material i immaterial.

En paraules de David Heras i Nuria Rodríguez, dos dels comissaris de l'exposició, "es tracta d'un assaig sobre la definició i el desenvolupament de la ciència i la tècnica, que vincula la cultura politècnica determinant de l'època moderna amb el present i els valors STEAM -sigles en anglès de ciència, tecnologia, enginyeria, art i matemàtiques- i a les quals sumem també la gestió".

De l'Encyclopédie a les dades massives (big data)

"Cultura politècnica" parteix del moviment il·lustrat que va promoure la reorganització dels coneixements i sabers a través de l'aplicació de la raó, la publicació de l'Encyclopédie o la creació de l'Escola Politècnica de París, i avança fins a algunes de les grans fites que estan marcant el nostre dia a dia, apuntant cap a les que continuaran determinant el nostre futur pròxim, com l'eclosió de la intel·ligència artificial, la tecnologia 5G o les dades massives.

L'exposició es divideix en 22 àrees, que configuren un complet recorregut històric, científic i tècnic de l'àmbit. En aquestes, es plasma com la ciència i la tecnologia són part inherent de la nostra evolució, alhora que prefiguren el nostre futur des de les més variades disciplines.

Així, tot aquella persona que s'acoste fins a la planta baixa del Museu de les Ciències pot descobrir, revisar i, fins i tot, debatre sobre els principals avanços en camps que van des de les telecomunicacions fins a l'arquitectura, passant per la biotecnologia, l'enginyeria civil, les belles arts, l'enginyeria d'aliments, la informàtica o l'aeronàutica, entre altres.

Evolució genètica, la cultura dels videojocs (gamer), l'ésser humà del futur...

Entre altres aspectes destacats, l'exposició descobreix a l'espectadora o espectador el desenvolupament de la genètica (des de Mendel fins a la tecnologia d'edició CRISPR) o com del daguerreotip del segle XIX hem arribat als videojocs en realitat augmentada, o del telègraf als superordinadors que actualment portem en les butxaques.

La mostra també recorre àrees tan diverses com l'evolució dels traçats del subsòl urbà o les claus del món interconnectat en el qual avui vivim; desgrana les claus de la cultura dels videojocs (gamer), i fins i tot arriba a imaginar l'ésser humà del futur.

Tot això, a partir d'una detallada posada en escena en la qual el component gràfic és clau, amb elaborats audiovisuals i infografies de dades que es completen amb un bon nombre de peces històriques procedents de les col·leccions i museus de la UPV, algunes d'aquestes prestades, com per exemple, la maqueta amb les propostes de Javier Goerlich per al centre de la ciutat de València, cedida pel Col·legi Territorial d'Arquitectes de València (CTAV).

Però "Cultura politècnica" va més enllà. També constata com la ciència i la tecnologia han sigut claus en el desenvolupament de l'urbs actual, en la manera de pensar i concebre els espais vitals, com també en la nostra manera d'habitar-los i desplaçar-nos-hi. Així mateix, convida a la reflexió sobre la incidència de l'R+D en la mateixa evolució de la nostra societat.

Mirant cap al futur: Generació Espontània UPV

Mirant al futur, la mostra reserva un espai precisament al futur de l'R+D, que es materialitza en aquest cas en diversos projectes del programa Generació Espontània UPV, com la barraca sostenible del segle XXI (realitzada per l'equip d'Azalea) o la càpsula del tren subsònic, l'Hyperloop, que podrà viatjar a més de 1.000 quilòmetres per hora, entre altres.

"Generació Espontània UPV és un exemple de transversalitat i aprenentatge per projectes. I en aquesta exposició representa la visió del futur de la ciència, la tècnica i les noves maneres de fer, compartir i aprendre per les quals apostem a la UPV", destaca José Luis Cueto, vicerector d'Alumnat, Cultura i Esport de la UPV i impulsor de l'exposició.

Oberta al públic fins al 22 de setembre

L'exposició "Cultura politècnica. Habitar el present, construir el futur", promoguda pel Vicerectorat d'Alumnat, Cultura i Esport UPV, i comissariada per l'equip d'UNIT_edició experimental i interactiva de la UPV, estarà oberta al públic al Museu de les Ciències fins al pròxim 22 de setembre.

Cancerless Cancerless
Carreteras más seguras Carreteras más seguras
Reintroducción del gallipato Reintroducción del gallipato
Premi de la Ribera Premi de la Ribera