VRAIN s'integra en la xarxa CLAIRE

La UPV, a través del seu institut de nova creació, accedeix a l'elit europea en investigació sobre intel·ligència artificial

[ 28/05/2019 ]

L'Institut Valencià d'Investigació en Intel·ligència Artificial (conegut per la sigla en anglès VRAIN) de la Universitat Politècnica de València (UPV) ha entrat a formar part de la xarxa internacional CLAIRE, el fi de la qual és impulsar l'excel·lència europea en intel·ligència artificial (IA).

Nascuda el 2018, CLAIRE compta ja amb 1.728 persones expertes (entre les quals es troben els 80 membres d'aquest nou institut de la UPV) i amb el suport de 747 empreses de la Unió Europea (UE).

Vicent Botti, director de VRAIN-UPV, explica que l'objectiu d'aquest "és produir avanços significatius en el camp de la IA, centrant-nos en camps com el desenvolupament de nous mètodes i tècniques d'aprenentatge automàtic, les aplicacions innovadores en IA orientades a l'ésser humà, les dades massives, el processament del llenguatge natural, la visió artificial, la robòtica, la cooperació home-màquina, la intel·ligència artificial explicable i segura.."

"La incorporació del nostre Institut a CLAIRE", afig Botti, "permetrà reforçar la nostra col·laboració amb els principals centres d'investigació europeus en IA, en cerca sempre d'una meta prioritària: contribuir a l'excel·lència europea en aquest camp".

Creat fa poc més d'un mes

L'institut VRAIN-UPV es va crear el mes d'abril passat i està format per personal investigador amb una àmplia experiència i reconeixement, tant nacional com internacional, en l'àmbit de la IA. "En l'àmbit espanyol, la nostra producció científica i participació en projectes d'investigació ens situen entre els tres millors centres del país", destaca Botti.

El catedràtic de la UPV presentarà en els pròxims dies aquest nou institut de la UPV en una trobada promoguda per la Comissió Europea en la qual es pretenen donar a conèixer noves línies d'investigació i programes d'I+D sobre IA.

IA, present i futur: eleccions, comportament humà, dades massives...

Segons el director de VRAIN-UPV, la IA està cada vegada més present en el nostre dia a dia "i ho estarà molt més a mesura que passen els anys". Com a exemple, en posa un de gran actualitat: les eleccions.

"La IA permet generar sistemes de persuasió automàtica, i facilita als partits polítics la creació de missatges orientats als seus potencials votants. Un cas paradigmàtic va ser el de les eleccions dels Estats Units, on la batalla política se centra en només dos contendents: demòcrates o republicans. Al nostre país, l'escenari és més obert i complex, amb molts més partits sobre els quals persuadir. Així i tot, la IA ja està present en les estratègies dels partits", afirma Botti.

El director de VRAIN-UPV explica que la IA ajuda les formacions polítiques a conèixer molt millor les persones votants. "La IA, les dades massives... són eines molt potents per a orientar o reorientar la seua campanya. Potser és un camp encara incipient, però el seu pes serà cada vegada major en la nostra vida diària i, per descomptat, en els processos electorals", afig.

Així mateix, el catedràtic de la UPV apunta també que la IA "permetrà reproduir el comportament social humà. Per exemple, ajudarà a modelar la por a les pèrdues i les actuacions dels venedors en els mercats d'habitatge, o a predir l'assumpció de riscos en experiments de subhasta. Al seu torn, la IA és també de gran interès en moltes àrees d'investigació, com la gestió d'emergències, l'educació personalitzada, l'atenció sanitària, els videojocs o el màrqueting", conclou Botti.

Acabar amb la pobresa infantil a Espanya augmentaria el PIB un 5'7% Acabar amb la pobresa infantil a Espanya augmentaria el PIB un 5'7%
La pobresa infantil a Espanya, a debat en unes jornades organitzades per la Càtedra d'Infància i Adolescència de la UPV, a Torrevella
QS rànquings per matèries QS rànquings per matèries
La UPV, reconeguda com a millor universitat d'Espanya per a estudiar tant Enginyeria Agroalimentària i Forestal com Art i Disseny