Amb l'acceleració del Tesla Roadster

S'ha presentat 'Turian', el nou prototip d'Hyperloop UPV a la recerca de l'èxit en la Pod Competition IV de Los Angeles

[ 20/05/2019 ]

L'equip Hyperloop de la Universitat Politècnica de València (UPV) ha presentat el seu nou prototip, Turian, un pod de més de mil peces considerat pels estudiants que han participat en la seua construcció com "el millor prototip creat fins avui". Amb aquest vehicle, la UPV aspira a guanyar la Hyperloop Pod Competition IV, el prestigiós certamen per a la construcció del transport del futur que se celebrarà a Los Angeles (els Estats Units) del 15 al 21 de juliol del 2019.

Turian suposa millores en aspectes com la relació pes-potència i la fiabilitat i seguretat dels sistemes de propulsió i energia. Respecte al prototip anterior (Valentia), el pod és una càpsula més compacta i lleugera. Pes: 96 kg (menys de la meitat) i està construïda completament amb fibra de carboni, com els vehicles de la Fórmula 1.

A més, a diferència de l'antecessor, el nou model aposta per menys motors i voltatge, simplificant el sistema elèctric. En total, són 12 motors independents de 20 cavalls. A nivell d'electrònica, Turian inclou més de 500 sensors que permeten mesurar qualsevol paràmetre del prototip: temperatures, pressió, velocitat, posició... I, com ocorre en les carreres de competició, el vehicle és capaç de transmetre tota la telemetria a un ordinador per wifi.

De 0 a 100 km/h, en 1,9 segons

En simulació, Turian arriba a ser més potent que el Tesla d'última generació. Com el flamant Roadster, el nou pod construït pels alumnes de la UPV també accelera de 0 a 100 en 1,9 segons. Tots dos tenen també en comú que, en ser vehicles elèctrics, poden oferir millors resultats quant a potència. No en va, podrien superar el Bugatti Chirón, l'hiperesportiu híbrid més potent del mercat ara mateix, valorat en 2,4 milions d'euros.

A la fi del mes, l'equip de la UPV començarà a validar el prototip a la pista. Per a llavors, ja estarà acabat el raïl de proves de 200 metres de longitud que, en l'actualitat, s'està construint en el circuit de velocitat de Xest. Allí, encara que la longitud del raïl només permetrà assolir els 120 km/h, donarà ales al somni d'aconseguir els 430 km/h a la pista americana.

La UPV, sempre entre les 10 millors del món

I és que, de Xest, el prototip viatjarà directament a Los Angeles, on arrancarà la Hyperloop Pod Competition IV el 15 de juliol. Només cinc universitats del món s'han classificat per a totes les fases finals d'aquesta exigent competició d'enginyeria i la UPV és una d'aquestes. De fet, des que el 2016 va guanyar els Premis al Millor Disseny Conceptual i al Millor Sistema de Propulsió, l'equip valencià ha tornat als Estats Units tots els estius, primer en col·laboració amb la Universitat de Purdue i, des del 2018, en solitari.

En totes les edicions precedents, la UPV ha finalitzat entre les 10 primeres. Especialment meritori va ser el resultat del 2018, quan l'equip va aconseguir superar un total de 50 tests i validacions, i va arribar a liderar durant un parell de dies la competició, abans de patir una avaria elèctrica que li va impedir continuar. Finalment, Valentia va repetir posició en el palmarès, entre els 10 millors, per davant d'universitats tan prestigioses com la de Berkeley o Michigan.

Hyperloop Pod Competition IV

Ideada per Elon Musk, fundador de Tesla i creador de Paypal, la Hyperloop Pod Competition està pensada per a impulsar un revolucionari mitjà de transport de passatgers i mercaderies que permeta viatjar a més de 1.100 km/h. En aquesta quarta edició del certamen, han participat més de 300 equips de prestigioses universitats de tot el món, de les quals només una vintena ha aconseguit arribar a la fase final de Califòrnia.

Allí, l'equip de la UPV es mesurarà amb els seus tradicionals contrincants (repeteixen presència els tres equips més potents de l'edició del 2018: la Universitat Tècnica de Munic, la Universitat de Delft i l'Escola Federal Politècnica de Lausana) i amb moltes cares noves. L'Indian Insitute of Technology Madras o la Universitat Estatal Politècnica de Califòrnia (San Luis Obispo) són algunes de les institucions que s'estrenen en aquesta cita.

Hyperloop UPV, l'equip emblema de Generació Espontània

Hyperloop UPV està integrat en el programa Generació Espontània, plataforma institucional de la UPV que fomenta la realització d'activitats extracurriculars, contribuint al desenvolupament formatiu i a l'adquisició de competències transversals de l'estudiantat. L'equip, a més, ha aconseguit el suport de més de 50 empreses i institucions per a dur a terme els seus assoliments, èxits als quals Turian espera continuar contribuint ara. Califòrnia ja l'espera.

Projectes REMDE i DEBIO Projectes REMDE i DEBIO
Un any de rècord Un any de rècord
El Santuario i Torrecilla El Santuario i Torrecilla