Camins de càrrega alternatius

Un projecte de la UPV redueix la vulnerabilitat d'edificis crítics davant catàstrofes naturals o atacs terroristes

[ 15/04/2019 ]

Un projecte realitzat per un equip investigador de la Universitat Politècnica de València (UPV), dirigit per José Miguel Adam, membre de l'Institut de Ciència i Tecnologia del Formigó (ICITECF-UPV), amb el suport d?una beca Leonardo de la Fundació BBVA, contribuirà a reduir la vulnerabilitat d'edificis crítics -hospitals, escoles, terminals de passatgers...- davant esdeveniments extrems com catàstrofes naturals o atacs terroristes.

El sistema plantejat se centra en les columnes de les cantonades. Es proposen per a aquestes nous mètodes de disseny que redistribueixen les càrregues suportades en cas d'esdeveniment extrem, i eviten d'aquesta manera el col·lapse total de l'edifici.

Major robustesa enfront del col·lapse progressiu

L'objectiu del projecte és garantir una major seguretat i robustesa dels edificis (o parts significatives d'aquests) en cas d'esdeveniments extrems com desastres naturals (huracans, tsunamis, riuades, terratrèmols...), accidents (explosions, impactes de vehicles...) i accions com atacs terroristes o sabotatges.

Aquests esdeveniments provoquen danys locals en l'estructura que generen el col·lapse progressiu, és a dir, el procés pel qual un mal local pot provocar una sèrie de fallades en cadena que porten, finalment, al col·lapse complet d'un edifici, i que poden generar greus pèrdues personals i materials. Això és, precisament, el que aquesta investigació de la UPV pretén evitar.

Tècniques de disseny per a crear camins de càrrega alternatius

"Es tracta", en paraules del mateix Adam, "de definir tècniques de disseny que permeten crear camins de càrrega alternatius, de tal forma que, quan una columna falla, la seua càrrega es redistribuïsca entre altres elements de l'edifici. Els edificis tenen mecanismes resistents que no s'activen en situacions normals, però que poden tenir una gran importància a l'hora de suportar un esdeveniment extrem. És en la possible activació d'aquests mecanismes on se centra la millora de la resistència al col·lapse dels edificis".

Juntament amb el professor Adam, completen l'equip investigador: Elisa Bertolesi, Manuel Buitrago i Pedro Calderón, tots integrants de l'ICITECF de la UPV. A més, el projecte compta amb la col·laboració de l'investigador Juan Sagaseta, de la Universitat de Surrey.

Primer edifici proveta enfront d'esdeveniments extrems

Com a part del projecte, s'ha construït el primer edifici proveta a escala real a Espanya resistent a esdeveniments extrems. La seua construcció i els assajos realitzats sobre aquest han sigut cofinançats per l'empresa Levantina, Ingeniería y Construcción (LIC).

Aquest edifici suposa un avanç significatiu en l'estudi de les fallades en les columnes de les cantonades, a penes investigats fins ara, principalment perquè els treballs previs es van realitzar considerant únicament parts d'edificis a escala i amb assajos en laboratori.

El nou edifici proveta inclou una sèrie de galgues extensomètriques; sensors d'última generació que permeten monitorar la deformació dins del formigó, i captadors de desplaçament i acceleròmetres, tant elèctrics com de fibra òptica. A més, s'han utilitzat també diferents càmeres, tant convencionals com d'alta velocitat, per a avaluar i visualitzar la resposta de l'edifici.

"Disposar d'un edifici proveta completament a disposició del projecte ha portat a resultats molt fiables que, al seu torn, contribuiran a comprendre mecanismes resistents en edificis que fins avui a penes havien sigut analitzats", destaca Adam.

La investigació s'emmarca dins del repte Societats Segures de l'Horitzó2020. En concret, pretén contribuir a la consecució de l'objectiu de "protegir i millorar la resiliència de les infraestructures crítiques, les cadenes de subministrament i les formes de transport".

Notícies destacades

Acabar amb la pobresa infantil a Espanya augmentaria el PIB un 5'7% Acabar amb la pobresa infantil a Espanya augmentaria el PIB un 5'7%
La pobresa infantil a Espanya, a debat en unes jornades organitzades per la Càtedra d'Infància i Adolescència de la UPV, a Torrevella
QS rànquings per matèries QS rànquings per matèries