La prestigiosa oncòloga visita la UPV

Anna Lluch, referent nacional en el tractament del càncer de mama: “La carrera investigadora té futur. I és un futur brillant”

[ 10/04/2019 ]

Anna Maria Lluch Hernández, cap del Servei d'Oncologia de l'Hospital Clínic de València i referent nacional en el tractament del càncer de mama, ha estat a la Universitat Politècnica de València, gràcies a la Càtedra d'Economia de la Salut i Gestió Sanitària, creada per la farmacèutica Esteve. La prestigiosa oncòloga ha parlat dels seus inicis, la seua trajectòria, les rutines que té, la importància de la recerca i del futur de la medicina.

Anna Lluch comença el dia de bon matí. "A les 8 h, ja tenim una reunió a la qual assisteixen metges, investigadors i residents. Fem un repàs de l'evolució dels pacients i parlem de l'arribada de nous malalts". A continuació, se'n van a atendre les consultes. "A diari, veiem uns 25 o 30 pacients. Això ens obliga a tenir l'atenció molt centrada en totes les complicacions que presenta cadascun".

La catedràtica de Medicina a la Universitat de València creu en la relació metge-pacient. "En un matí donem moltes notícies: bones i dolentes. Forma part de la nostra labor, però ens costa molt. I és molt important fer-ho bé, perquè podem ajudar a llevar angoixes i ansietats. La comunicació entre malalt i metge és fonamental. Abans que una persona entre per la porta, els metges ja hem de saber el que els ocorre i quines opcions tenen. Hem de tenir aquesta sensibilitat. Res de consultar l'ordinador ni de mostrar incerteses, perquè això no ajuda el malalt. Cal aprendre a desenvolupar feeling amb el pacient".

Una meta des de la infància

Des de jove, Lluch va tenir la il·lusió de dedicar-se a la medicina. "Jo venia d'un entorn rural, de jornalers. No hi havia antecedents en la meua família de metges, ni tan sols de titulats universitaris. Veia els escalons de la Facultat de Medicina i em preguntava quan podria pujar-los. Per a mi, era una meta inassolible. I, quan per fi ho vaig fer, em vaig sentir la persona més feliç del món".

En rulot a Milà per a aprendre tècniques pioneres

En els anys 80, Anna Lluch es va especialitzar en oncologia i va començar a interessar-se pels càncers de mamà i ginecològics. La inquietud per les noves tècniques de diagnòstic la va portar a Milà, on va viatjar aprofitant les vacances a bord d'una rulot, juntament amb la família. Es van instal·lar en un càmping amb vista al llac de Como, molt a prop de l'Institut de Tumors de Milà, que era un centre pioner en el món.

"Jo els deixava en el càmping, agafava un tren a les 6 del matí i tornava a les 6 de la vesprada. Els meus dos fills majors tenen un record fabulós d'aquesta estada a Itàlia. A l'any següent, vam tornar, jo, embarassada de la meua filla, per a acabar d'aprendre aquesta tecnologia capdavantera que s'emprava allí. Avui ningú no pot imaginar que no s'aplique aquesta metodologia a qualsevol pacient".

Pas següent: la medicina de precisió

Aquesta va ser la primera diana terapèutica. Però després en van arribar més. La següent fita va ser la formació en medicina personalitzada o de precisió, a Houston, sota el guiatge de l'equip que millor coneix la malaltia. "Avui, dir càncer de mama és no dir res. Avui, gràcies a la recerca en el genoma humà, podem parlar amb exactitud de què es compon cadascun dels tumors. I aplicar teràpies diferents. Avui sabem que més important que el tractament és tot el procés diagnòstic".

El seu primer objectiu va ser "ajudar la gent". Però la seua carrera va derivar cap a la ciència quan va assumir que "sense recerca no hi ha avanços en medicina. Sense recerca, no hi ha progrés, ni cura. Un hospital no pot concebre's solament com a atenció a pacients. És imprescindible que dispose d'una part investigadora potent. Una recerca sense malalts no té sentit i viceversa, tampoc".

I la multidisciplinarietat, en la seua opinió, és irrenunciable. "En el meu equip, la meitat del personal té perfils informàtics, estadístics o són biòlegs". Els residents al seu càrrec reparteixen la setmana entre la consulta i el laboratori. "Dos o tres dies en cada lloc. És la manera. Haurem de convèncer d'això els nostres polítics sanitaris", insisteix.

Un futur brillant

Finalment, als estudiants, Anna Lluch els diria que "no es desanimen. Que no creguen que no hi ha solucions. Les solucions no existeixen si no lluitem per aquestes. Hem avançat molt i hem sensibilitzat la societat. Però ens queda molt camí per recórrer. La carrera investigadora [a Espanya] té futur. I és un futur brillant".

La conferència d'Anna Lluch va generar una gran expectació entre la comunitat universitària i el sector mèdic. El divendres 12 d'abril, l'oncòloga tornarà visitar la UPV amb motiu de la Jornada d'Oncologia i Bioinformàtica, que organitza en aquest cas l'Aula d'Empresa Roche. Serà una nova oportunitat d'escoltar aquesta referent nacional.

Acabar amb la pobresa infantil a Espanya augmentaria el PIB un 5'7% Acabar amb la pobresa infantil a Espanya augmentaria el PIB un 5'7%
La pobresa infantil a Espanya, a debat en unes jornades organitzades per la Càtedra d'Infància i Adolescència de la UPV, a Torrevella
QS rànquings per matèries QS rànquings per matèries
La UPV, reconeguda com a millor universitat d'Espanya per a estudiar tant Enginyeria Agroalimentària i Forestal com Art i Disseny