A Parc Sagunt

Zeleros i la UPV construiran una pista per a provar els prototips d'Hyperloop en condicions reals de pressió

[ 22/02/2019 ]

La Universitat Politècnica de València (UPV) i l'empresa Zeleros, creada per titulats i titulades de la UPV, han signat un conveni que permetrà la construcció d'una pista de dos quilòmetres de longitud per a provar els prototips d'Hyperloop d'alta velocitat en condicions reals de pressió.

L'objectiu de Zeleros és integrar les seues tecnologies en un vehicle que serà provat entre el final del 2019 i el principi del 2020 a la nova pista, que serà construïda al parc industrial Parc Sagunt.

L'equip de la UPV encarregat de la infraestructura civil i d'edificació del projecte de Zeleros està format pels professors José Luis Bonet, Pedro Miguel Sosa i Miguel A. Fernández Prada, de l'ETSE de Camins, Canales i Ports, i Carlos Ochando, Gregorio Castillo i José R. Albiol, de la ETS d'Enginyeria d'Edificació. L'empresa, a més, compta amb el suport de la Generalitat Valenciana i l'Ajuntament de Sagunt.

L'origen de Zeleros

L'empresa Zeleros va ser creada el 2016 pels enginyers David Pistoni, Daniel Orient i Juan Vicén després d'haver defensat el seu model Hyperloop UPV en la competició internacional SpaceX 2015 per al disseny del tren del futur, certamen en el qual van obtenir dos premis: Millor Disseny de Concepte i Millor Subsistema de Propulsió.

El seu objectiu és desenvolupar un sistema tipus d'Hyperloop escalable a nivell comercial que puga servir per a transportar persones i mercaderies a una velocitat de 1.000 km/h, amb un baix consum energètic i a través d'un sistema basat en la levitació magnètica dins d'una xarxa de tubs a baixa pressió.

Actualment, l'empresa compta amb 68 persones involucrades en el projecte i col·labora amb empreses com Renfe i Altran (principal consultora tecnològica a Europa). A més, té el suport d'inversors com Silicon Valley Plug and Play Tech Center, Climate-KIC (principal iniciativa europea sobre el canvi climàtic), Angels (fons d'inversió de l'empresari valencià Juan Roig) i clústers tecnològics com la Plataforma Tecnològica Ferroviària Espanyola, la Plataforma Aeronàutica Espanyola, Reilway Innovation Hub, Mafex o la Plataforma de la Construcció.

Hyperloop, més de 200 anys d'història

Hyperloop és una idea sorgida fa més de 200 anys, quan l'inventor anglès George Medhurst proposa ficar vehicles dins de tubs al buit per a reduir pèrdues aerodinàmiques. 100 anys després, a Rússia, el professor Boris Weinberg comença a investigar com fer levitar de forma magnètica (maglev) els vehicles per a reduir les pèrdues per fricció que es generen en els trens com a conseqüència del contacte roda-carril.

Des de llavors, es potencia sobretot la part de la levitació magnètica, deixant arrere el concepte del tub, i es creen els primers trens maglev a la Xina i al Japó, amb els enormes costos d'una infraestructura complexa que ha de portar imants (o bobines) durant tota la pista. La major longitud de trajecte realitzada és de 43 km, i l'única operativa, de 31.

La idea combinada del tub amb la levitació es reprèn el 2012 quan el físic, inversor i magnat Elon Musk parla d'aquesta idea en televisió, batejant-la com Hyperloop. Un any més tard, proposa un concepte d'aquest mitjà de transport en una publicació científica oberta (whitepaper) que usa la levitació per coixinets d'aire (per repulsió a la superfície) i no magnètica, com els trens xinesos i japonesos. A més, anima al fet que altres empreses el desenvolupen. A la seua crida, sorgeixen dues empreses americanes que comencen a desenvolupar propostes per a aquest sistema.

El 2015, Elon Musk llança un concurs universitari amb la seua empresa SpaceX animant a estudiants de tot el món a participar proposant noves idees. La idea és fer el concurs de forma anual i que servisca per a motivar el desenvolupament de solucions innovadores, així com per reclutar el millor estudiantat.

Hyperloop UPV

En Hyperloop UPV treballen al voltant de 30 alumnes durant tot l'any amb els ulls posats a Califòrnia (els Estats Units), on cada estiu, des del 2016, té lloc la Hyperloop Pod Competition. L'equip, emmarcat en el programa Generació Espontània de la UPV, compta amb l'assessorament dels tres fundadors de Zeleros i està tutoritzat pel professor Vicente Dolz.

Projectes REMDE i DEBIO Projectes REMDE i DEBIO
Un any de rècord Un any de rècord
El Santuario i Torrecilla El Santuario i Torrecilla