En menys d'una hora

Un nou sistema de baix cost i alta sensibilitat (desenvolupat per la UPV, la UV i l'HUP La Fe) facilita la detecció precoç de lupus

[ 05/02/2019 ]

Personal investigador de la Universitat Politècnica de València (UPV), la Universitat de València (UV) i l'Hospital Universitari i Politècnic La Fe (HUP La Fe) han desenvolupat, a escala de laboratori, nous biosensors d'alta sensibilitat i baix cost que permeten la detecció precoç d'autoanticossos en fases molt primerenques de malalties autoimmunes com el lupus eritematós sistèmic o l'artritis reumatoide.

A partir d'una mostra d'uns pocs microlitres de sang o saliva, el sistema -patentat per la UPV, la UV i l'HUP La Fe- és capaç de detectar la presència dels anticossos anti-Ro/SSA característics de cada malaltia.

Aquesta innovació suposa un gran avanç per a pal·liar el, fins avui, difícil diagnòstic de les citades malalties, ja que, en les etapes inicials, el/la pacient pot presentar una gran varietat de símptomes que, a més, poden observar-se també en diverses malalties autoimmunes.

I és que, en el cas del lupus, caracteritzat per una gran producció d'autoanticossos dirigits contra antígens de la membrana entre els quals figuren els anti-Ro/SSA, aquests es poden trobar en la sang amb anterioritat als altres autoanticossos relacionats amb la malaltia.

Una detecció "extraordinàriament precoç"

Segons explica Ángel Maquieira, investigador de la Universitat Politècnica de València (UPV) pertanyent a l'Institut de Reconeixement Molecular i Desenvolupament Tecnològic (IDM), els test d'immunologia utilitzats actualment es basen en la determinació d'autoanticossos mitjançant la tècnica ELISA. Aquests tests són poc sensibles, la qual cosa limita la determinació de les concentracions extremadament baixes d'anticossos que poden estar presents en els primers moments de la malaltia.

"Cada malaltia autoimmune crea els seus propis anticossos anti-Ro/SSA amb una empremta dactilar particular", indica Maquieira, "i aquestes empremtes són percebudes pel nostre biosensor. A més, simultàniament, el nostre detector quantifica de forma efectiva anticossos anti-Ro/SSA en concentracions molt baixes, la qual cosa permet avaluar la simptomatologia que presenta el/la pacient de forma extraordinàriament precoç".

Com a prova de concepte, els assajos previs han mostrat una sensibilitat d'1,51 u/ml d'autoanticossos, dos ordres de magnitud superior a les actuals tècniques ELISA comercials.

Un sistema 2 en 1

"El biosensor desenvolupat", afig David Giménez, investigador de la UV, "suposa un nou paradigma dins de la indústria dels biosensors, perquè no solament detectem les concentracions dels anticossos diana, sinó que podem, fins i tot, identificar la manera en la qual aquests interaccionen. Així, la diagnosi es pot realitzar mitjançant les empremtes dactilars mecanístiques pròpies de cada malaltia, mentre que la prognosis s'aconsegueix utilitzant la concentració dels anticossos diana. Es tracta, doncs, d'un sistema 2 en 1 (diagnosi + prognosis), que disminueix ostensiblement el nombre de falsos positius i negatius. Els actuals biosensors únicament quantifiquen concentracions".

El grup investigador disposa ja d'un biosensor que podria utilitzar-se en la pràctica clínica. Els últims resultats del treball desenvolupat per l'equip investigador de la UPV, la UV i l'HUP La Fe han sigut publicats en les revistes Biosensors and Bioelectronics i Analytical and Bioanalytical Chemistry.

QS rànquings per matèries QS rànquings per matèries
L''Escola de Disseny' canvia de nom L''Escola de Disseny' canvia de nom
UPV-CLÍNIC UPV-CLÍNIC