TRUST 2030

Dades massives per a reduir les emissions contaminants als entorns urbans de la Comunitat Valenciana

[ 19/12/2018 ]

Aprofitar el potencial que avui brinden les eines de dades massives per a reduir les emissions contaminants en els entorns urbans de la Comunitat Valenciana. Aquest és el principal objectiu de TRUST 2030, un projecte en el qual participa la Universitat Politècnica de València (UPV), junt amb empreses com EMIVASA, ETRA i Green Urban Data, i que està finançat per l'Agència Valenciana de la Innovació (AVI).

Javier Urchueguía, professor catedràtic de l'Institut ITACA de la UPV, afirma que el projecte "contribuirà a la lluita activa contra el canvi climàtic i la transició energètica, amb l'objectiu d'avançar cap a una economia baixa en carboni, en concordança amb l'eix transversal de sostenibilitat de l'Estratègia d'especialització intel·ligent per a la investigació a la Comunitat Valenciana (RIS3-CV)".

Amb aquesta finalitat, TRUST 2030 se centra en tres sectors clau quant a emissions de gasos d?efecte hivernacle a la Comunitat: transport, aigua, i els espais verds com a embornals d'aquestes emissions. Així, aquest projecte permetrà quantificar les emissions en temps real caracteritzant la interrelació entre transport i mobilitat, i gestió integral de l'aigua i infraestructures verdes i les emissions en l'entorn urbà.

"TRUST 2030", afig Urchueguía, "cobreix la necessitat d'investigar models analítics i predictius que serveixen de base per als processos de presa de decisió pública, a curt termini per a l'àmbit urbà i a mitjà termini per a l'entorn rural. I permetrà també disposar d'avançades eines de gestió integral a nivell local i regional. Tot això, dins d'un escenari cap a una economia baixa en carboni. En aquest, les administracions públiques han de jugar un paper fonamental per a dirigir de la forma més eficaç i transparent les seues polítiques".

Models predictius d'emissions

El 2018, el projecte TRUST 2030 s'ha centrat en el desenvolupament de models predictius, com també en la integració d'informació procedent d'una àmplia xarxa de sensors i el plantejament de possibles escenaris futurs a l'àrea metropolitana de València. "Tot, amb un objectiu comú: reduir les emissions contaminants en aquest entorn", incideix Urchueguía.

En aquest sentit, cal destacar que València es troba en l'avantguarda nacional i europea en la gestió de comptadors intel·ligents amb telelectura i en sensorització del trànsit. "Aquest alt nivell de digitalització", conclou Urchueguía, "permet elaborar models d'emissions de gasos d'efecte d'hivernacle molt precisos, que possibilitaran en el futur a les administracions prendre decisions contra el canvi climàtic, des del coneixement científic, amb un alt grau de fiabilitat i confiança".

XI Jornades d'Energies Renovables

El catedràtic de la UPV i investigador de l'institut ITACA de la UPV presentarà els resultats i els pròxims reptes del projecte durant la XI Jornada d'Energies Renovables. Organitzada per la UPV, tindrà lloc el dijous 13 de desembre, a la Ciutat Politècnica de la Innovació (CPI), sota el lema "Digitalització de l'energia".

El projecte TRUST 2030 (transició urbana sostenible mitjançant mètriques per a la decisió pública basades en eines de dades massives) és un dels quatre projectes altament estratègics en cooperació seleccionats per l'Agència Valenciana de la Innovació per a enguany, 2018.

Projectes REMDE i DEBIO Projectes REMDE i DEBIO
Un any de rècord Un any de rècord
El Santuario i Torrecilla El Santuario i Torrecilla