Fins a un 80% més resistents

La UPV participa en el desenvolupament de un nou material que millora la qualitat dels implants de cartílag en operacions de genoll

[ 05/11/2018 ]

Investigadors de la Universitat Politècnica de València (UPV), la Universitat de Notre Dame (els Estats Units) i la Universitat Tecnològica d'Auckland (Nova Zelanda) han desenvolupat, juntament amb la multinacional Zimmer, un nou material que millora la qualitat i la durabilitat dels implants de cartílag articular en les operacions de genoll.

De fet, segons les proves fetes, els nous implants podrien durar fins a un 80% més que els utilitzats actualment. Aquest treball ha sigut publicat en la revista Materials Science and Engineering.

Una lesió habitual en corredors, tenistes i jugadors de pàdel

El desgast del cartílag és una de les lesions que més afecta esportistes com ara corredors, tenistes, jugadors de pàdel i, en general, tots els que practiquen algun esport d'alt impacte per a les articulacions. La solució a aquesta patologia passa, en moltes ocasions, per una intervenció quirúrgica, en la qual el cartílag danyat se substitueix per un polímer 3D, les prestacions mecàniques del qual són molt semblants a les del teixit natural.

Aquest teixit ha de tenir prou porositat perquè l'os i els capil·lars hi puguen créixer a l'interior. No obstant això, diversos estudis sobre aquesta classe de materials constaten com la seua resistència, amb el pas del temps, és deficient.

"La utilització del material que hem obtingut permetrà incrementar la vida útil d'aquests implants, amb el consegüent benefici per al pacient", destaquen els professors Miguel Ángel Sellés i Samuel Sánchez, professors del campus d'Alcoi i investigadors de l'Institut de Tecnologia de Materials i de l'Institut de Disseny i Fabricació de la UPV, respectivament.

Tècnica basada en l'ús de tecnologia làser

Per a l'obtenció d'aquest material -es tracta del primer teixit soldat aplicat al sector-, els investigadors han desenvolupat una nova tècnica basada en l'ús de tecnologia làser.

"En el nostre estudi", explica Sellés, "observem que, per a evitar el desgast del cartílag, resulta fonamental que les fibres no es desvien lateralment quan estan sotmeses a una càrrega normal, entenent-se com a tal una força perpendicular a la superfície exterior de l'implant. Per a fer-ho, proposem un mètode basat en la soldadura selectiva per làser de les capes superficials dels teixits tridimensionals".

La tècnica utilitzada va impregnant les fibres del teixit polimèric per capes, en una solució que permet que el material absorbisca amb eficàcia l'energia del feix làser i que les fibres s'unisquen entre si en punts molt localitzats. D'aquesta manera, les fibres són més fortes i el material és molt més resistent.

"Els resultats dels estudis, tant del mètode de fabricació de teixits 3D com del mateix material, han sigut excel·lents. Les taxes de desgast es van reduir significativament i la vida útil de l'implant es va incrementar notablement gràcies a la soldadura en superfície, i això fa que aquesta siga una opció viable per al reemplaçament de cartílag in vivo", conclou Sánchez.

Notícies destacades

Cancerless Cancerless
Un equipo de la UPV participa en un proyecto europeo para prevenir el cáncer y contribuir a su diagnóstico precoz en personas sin hogar
Carreteras más seguras Carreteras más seguras