Plaça de la Reina-Pau-Sant Vicent

L'Institut de Restauració del Patrimoni de la UPV participarà en la reproducció d'una falla del 1925 sobre el València FC

[ 30/10/2018 ]

La Universitat Politècnica de València (UPV), a través de l'Institut de Restauració del Patrimoni (IRP), treballa ja amb el València Club de Futbol, la comissió Plaça de la Reina-Pau-Sant Vicent i l'artista faller Manolo García en un monument especial amb motiu del centenari del club. Serà una reproducció facsímil del monument que la mateixa comissió fallera va plantar l'any 1925, dedicada també a l'aleshores València FC.

"Aquell any, les diferents seccions del València FC es van imposar en totes les competicions regionals i la comissió va dedicar el seu monument a aquesta fita. I en l'any del centenari, vol rendir tribut de nou al club plantant una reproducció d'aquella falla", explica José Luis Regidor, investigador de l'IRP-UPV.

El monument, de sis metres d'altura, es construirà amb els materials utilitzats en la falla original -cartó, fusta, palla, cera...- i la plantà es farà al tombe, mètode tradicional que consisteix a alçar el monument amb l'esforç conjunt de diverses persones. Aquesta acció, a més, es durà a terme en el lloc exacte on es va plantar el monument en 1925, al carrer Marquès de Dosaigües (antic Canalejas) i, posteriorment, es traslladarà a l'emplaçament actual de la comissió, en la Plaça de la Reina.

Què es farà en l'IRP?

Per part de l'IRP-UPV, en el projecte participen els investigadors José Luis Regidor i Toni Colomina, expert en tècniques constructives tradicionals. Ells s'encarregaran de tota la part pictòrica, escultòrica i ornamental, mentre que la fusteria la realitzarà l'artista Manolo García.

"Els braços, les mans, les cames i els busts dels ninots estaran fets de cera, i l'estructura, de fusta i palla. La resta de volums, en cartó-pedra", apunta José Luis Regidor. A més, des de l'IRP-UPV aplicaran també diferents acabats ornamentals, com a pa d'or.

Sobre la falla

La falla es compon d'una copa de grans dimensions en la part central, rematada per un lleó, i en els laterals hi ha quatre ninots. El primer d'ells representa a un futbolista. El segon, a un atleta, que la comissió vol dedicar a la figura de José Andrés El Rochet, vencedor en les proves d'atletisme i precursor del running a la ciutat. El tercer ninot representa a un jugador de la secció d'hoquei. Els tres van acompanyats per una valenciana que subjecta una safata amb onze merenges, en al·lusió als futbolistes.

A més, a les cantonades hi haurà diferents trofeus, com a al·legoria dels triomfs collits pel València FC aquella temporada.

Cancerless Cancerless
Carreteras más seguras Carreteras más seguras
Reintroducción del gallipato Reintroducción del gallipato
Premi de la Ribera Premi de la Ribera